Министерството на образованието и науката (МОН) предлага изпитите след 7 клас вече да представляват интегрирани тестове. Това съобщи на пресконференция просветният министър Красимир Вълчев.
В момента изпитите след 7 клас - националното външно оценяване, са по български език и литература и математика. По думите на министъра основните предмети български език и литература и математика не са достатъчни. В националното външно оценяване трябва да се включат и природите и обществените науки.
Промените биха могли да се въведат от учебната 2022-2023 година, каза министърът.
МОН предлага увеличение на седмичните часове по математика с половин час. Вълчев аргументира предложението, посочвайки, че новите учебни програми съдържат 60% време за придобиване на нови знания и 40% за упражнения. И когато това време не е достатъчно, учителят препуска през материала и учениците се демотивират. Най-често проблем има при математиката, особено в 5-6 клас.
За природните науки ще бъде предложено отпадане на понятия и излишна фактология. Не се предвиждат промени в програмата, заложена за български език и литература и история. Предлага се обаче въвеждане на нов предмет - Дигитални технологии и креативност, за учениците в 5, 6 и 7 клас.
Целта е да се надградят уменията по компютърно моделиране от 3 и 4 клас. Днешното поколение ученици ще живее в ера на професии, които ще изискват умения, базирани на изкуствен интелект и дигиталната креативност посочи министърът.
За най-малките – от 1 до 3 клас, ще бъде въведена допълнителна седмица към учебната година. През нея ще се извършват проектни дейности – не само летни училища, но и дейности по интереси.
Предвижда се промяна в названието на предмета "Околен свят" - да бъде "Родинознание”.
Промени се предлагат и в Наредба 10 за организацията на дейностите в училищното образование. Това е концептуална промяна в целодневната организация на учебния ден. В момента тя е слабо регулирана и остаряла, каза Вълчев. Учениците, които са на целодневно обучение, нямат време да се включат в други дейности по интереси. Опитваме се да направим преход от занималня към личностно развитие, поясни той. Дават се възможности за интегрирана индивидуална подкрепа от учители, което ще позволи по-индивидуализирано обучение.
Предвижда се да има промяна и в скалата за оценяване на матурите. "Минималният праг за успешно полагане на изпит ще бъде 30 точки, досега те бяха 23”, каза просветният министър.
Вижте повече в репортажа на Виктор Борисов.
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Bulgaria ON AIR
Харесайте страницата ни във Facebook ТУК