Проектът на правителството за автомагистрала "Струма" през Кресненското дефиле може да доведе до санкции от Европейския съюз. За това алармираха природозащитници, след като миналата седмица България се отказа от евросредства за довършване на магистралата.
Последната част на новата АМ "Струма" се планира в две еднопосочни ленти – едната – по съществуващото трасе на Е-79 през Кресненското дефиле посока Кулата, а другата – с обход от изток към София.
"За нас, като природозащитници, най-важното е да се случи участъкът извън Кресненското дефиле!", категоричен бе Даниел Попов от екологичното сдружение "За Земята".
Затова природозащитниците предлагат изцяло източен двупосочен обход. Анализът на АПИ от 2018 г. определя по-екологичните варианти като по-скъпи, но година по-късно се оказва, че цената за варианта на управляващите е сходна – 639 млн. лв. От Пътната агенция казаха за Bulgaria ON AIR, че според тях предложението на екоактивистите не е по-евтино.
"Избраният вариант е най-компромисното решение за реализиране на проекта по отношение на опазване на околната среда, сигурността и безопасността на жителите, както и от икономическа гледна точка", казаха от АПИ.
Природозащитниците смятат, че управляващите не могат да изпълнят изискванията и за да не подлежат на контрол, са се отказали от евросредствата.
"Контролът на ЕК върху използването на изцяло национални средства не отпада. Идеята на някои хора – няма да вземем парите и ще избегнем контрола е пълна измама", смята Петър Ковачев от коалиция "Да спасим Кресненското дефиле".
Според еколозите ако проектът не се промени основно и трасето остане през Кресненското дефиле, може да има сериозни санкции - над 500 млн евро. Възможно е дори връщане на евросредствата за вече изградените отсечки – над 700 млн. евро, поради неспазване на срока за завършване на магистралата през 2023 г. От Пътната агенция успокояват - такава опасност няма.
Вижте повече в репортажа на Стоян Тричков!
Харесайте страницата ни във Facebook ТУК