Финансовите институции под натиск на Wall Street

Продажбите на дребно отвъд океана се увеличават през август.

02.09.2011 | 10:11 Редактор: Вероника Денизова
Финансовите институции под натиск на Wall Street

Четиридневното рали на Wall Street беше прекъснато от очаквания, че ръстът на новооткритите работни места се е забавил през август. Основните индекси загубиха над 1 % от стойностите си. Под най-голям натиск бяха книжата на финансовите институции.
Данните за пазара на труда, които се очакват по-късно днес, може да покажат спад на заетостта в неселскостопанския сектор и съответно ръст на безработицата през август.
Друга разочароваща новина отвъд океана дойде от Белия дом, където законодателите намалиха прогнозите си за ръста на американската икономика през следващите две години.
Най-големите губещи на Wall Street бяха финансовите институции, водени от Goldman Sachs. Книжата на банката изгубиха почти 4%. Най-сериозно от състава на Dow Jones се понижиха акциите на JPMorgan и Bank of America, отбелязали спадове от над 3 на сто. Междувременно друг доклад показа, че търговците на дребно са отчели по-добри от очакваното резултати през изминалия месец, въпреки колебливото потребление на домакинствата.
 „Търговците преживяха много в последно време – земетресение, лошо време, голяма несигурност на фондовите пазари – отбеляза икономистът на Wells Fargo Марк Винтер. - В края на деня обаче, всичко се свежда до това какво имат да предложат в началото на училищния сезон. Покупките, свързани с връщането на децата в училище, ще раздвижат търговията на дребно.“
Веригата магазини Macy’s обаче, не се справят според оптимистичните прогнози. Продажбите им се покачиха с 5%, но ръстът можеше да бъде и по-висок, ако ураганът Айрин не принуди компанията да затвори 100 от своите магазини на източния бряг.
За щастие лошото време не притесни купувачите на нови автомобили. Chrysler обяви, че продажбите за август са се оказали най-добри от четири години насам.
Ръст в броя продадени автомобили отчетоха и от General Motors и Ford. Икономистите обаче смятат, че в сравнение с по-дълъг минал период продажбите на компаниите не са чак толкова високи, а потребителите срещат известни трудности.

„Големият проблем на потребителите е фактът, че доходите им не растат със същия темп, както цените на храната и енергията, например – отбелязва Марк Винтер от Wells Fargo. -Доходите като цяло нарастват много слабо, което кара хората да осмислят голяма част от покупките си.“

Въпреки притесненията на потребителите, техните покупки могат да се окажат много важни за стимулирането на американската икономика.