Премиерът: Липсата на практическа насоченост е основна слабост на обучението у нас

„Амбицирани сме да продължим реформите, започнати в по-предишния мандат и практически замразени в последните четири години“, каза още той.

14.10.2013 | 17:01
Премиерът: Липсата на практическа насоченост е основна слабост на обучението у нас
Премиерът: Липсата на практическа насоченост е основна слабост на обучението у нас

Липсата на практическа насоченост е основна слабост на обучението у нас в последните години. Това заяви премиерът Пламен Орешарски на дискусионен форум на тема: "Професионалното образование и обучение - приоритет за България", цитиран от Dnes.bg.

Орешарски напомни, че България ще разполага със 100 млн. евро от структурните фондове за насърчаване на младежката заетост през следващите две-три години. Така държавата ще създава възможности за стимулиране на работодателите да осигуряват работа, обучение или преквалификация на младежите до четири месеца от завършването им или оставането им без работа.

„Няма сектор по-важен от образованието, никъде другаде залозите не са по-големи, а и нашето бъдеще зависи от качеството на образование на нашите деца днес“, изтъкна Орешарски и допълни, че по тази причина образованието е един от приоритетите на правителството в Бюджет 2014. Премиерът увери, че то ще бъде приоритет и в политиките през следващите бюджетни периоди.

„Амбицирани сме да продължим реформите, започнати в по-предишния мандат и практически замразени в последните четири години“, каза още той.

Премиерът посочи, че повече от 20 години се води дискусия как да се реформира образователната ни система, която протича фрагментарно и без необходимата приемственост. Най-често постиганият ефект беше появата на учебници и помагала със спорни сравнителни преимущества спрямо старите.

Обществото ни разбираше за подобни дискусии от сензационните новини във всекидневниците как Славейков сменя Вазов или Яворов отстъпва на Ботев, заяви Орешарски, който изтъкна, че образованието ни е все по-далеч от модерните форми на преподаване и все по-дистанцирано от потребностите на практиката.

„Нашите студенти и ученици знаят добре античната история и устройството на вселената, но се затрудняват да анализират съвременните процеси и изпитват страх от новите технологии“, обобщи премиерът.

Образователният министър проф. Анелия Клисарова каза, че целта е да се постигне точно съчетание между образование и обучение, което да отговаря на потребностите на пазара на труда.

С близо 50 000 са намалели учениците в професионалните гимназии през миналата учебна година в сравнение с учебната 2000/2001 година. Причините са демографски, миграционни и социални, а това води и до намаляване на професионалните гимназии, които вече са по-малко с 60.

Броят на завършилите професии също е намалял с близо 20% по данни на НСИ. Нашите ученици не избират професионалното обучение и образование, а трябва да ги убедим, че то ще им даде по-добър старт в живота, обобщи Клисарова.

Като проблем тя открои и това, че професионалните гимназии са избирани от ученици с по-нисък успех и с по-слаба мотивация в обучението си, затова трябва да бъдат мотивирани този избор да направят и отлични ученици. Диспропорции има и в професията, която се избира. Най-търсените специалности в момента са туризъм и информационни технологии.