Г. Янков: Необходима е смяна в оценяването и членовете на агенцията по акредитация

Университетите да се съревновават за финансиране от бизнеса, предложи младият психолог.

14.07.2013 | 17:56
Г. Янков: Необходима е смяна в оценяването и членовете на агенцията по акредитация

Националната агенция за оценяване и акредитация не си върши работата добре, защото е сложно и бюрократично обвързана с министъра и законите“, заяви пред Bulgaria On Air психологът Георги Янков, завършил магистратура в СУ „Св. Климент Охридски“, а сега - в Градския университет в Ню Йорк, САЩ.

По думите му настоящото оценяване на висшите учебни заведения не е адекватно.

Според него е необходима смяна и на акредитационния съвет към агенцията, защото е съставен основно от хора, които нямат идея какви са тенденциите в развитието на образованието на запад.

„В чуждите университети обучението става все по-интензивно. Те отделят повече време за самоподготовката на студентите, а не както в България с лекциите, които всеки записва, научава и след това се явява на един изпит. В САЩ, например, семестрите са по 12 седмици, а през това време има и междинни изпити“, коментира Янков.

Той наблегна на това, че образованието трябва да е в синхрон с нуждите на икономиката, защото в САЩ, например, се инвестират много средства в обучението на младите, които са бъдещите специалисти в големите международни компании.

Предложението му е „държавата да плаща процент (60%-70%) от обучението за висшисти, а останалите средства да идват от бизнеса, а самите университети ще се състезават за тях. По този начин самите ВУЗ-ове ще се окрупнят и ще разберат, че заедно ще са по-печеливши“.

„Съотношението обаче между брой университети и студенти в страната не е по-различно от останалите страни, но качеството е много по-ниско“, категоричен беше той.

Необходими са реформи, но от образователното министерство не могат да направят тази крачка“, твърди Янков. Според него парите, които ги има за висшето образование, колкото и да са малко, не се използват ефективно. „Има специалности, които се изучават много, а нямат общо с икономическата реалност“, твърди психологът.

„Ролята на държавата е създава конкурентна среда. Тя обаче няма образователна политика. Не се вниква в същността и нуждите на икономиката. Когато не се знае какви кадри трябва да се обучат, няма как да се налеят повече пари в системата“, каза още той.

Около 70% от завършилите висшето си образование не работят по специалността си, а 40% от учащите искат да я сменят по време на обучението си, констатира Янков.