fallback

ОССЕ включи подслушването в предизборния доклад за България

Организацията критикува липсата на закон и публичен регистър на собствениците на електронни медии.

04.05.2013 | 16:59

Скандалът с подслушването, добил популярност като „Българския Уотъргейт” и „Цветановгейт”, влезе в доклада за предсрочните избори у нас на Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа (ОССЕ). Документът припомня, че някои партии са изразили опасения за намеса на Министерството на вътрешните работи в „политическия живот и изборния процес".

Докладът споменава, че на „28 март лидерът на БСП Сергей Станишев предостави документи на главния прокурор, в които се твърди за незаконна схема за подслушване на политици, журналисти и бизнесмени. Според лидера на БСП отговорността лежи върху бившия министър на вътрешните работи Цветан Цветанов, който понастоящем е председател на предизборния щаб на ГЕРБ.” Документът продължава, че  "на 15 април главният прокурор заяви, че са установени нарушения в работата на МВР, касаещи подслушването на телефони, и, че се инициират разследвания на няколко длъжностни лица".

Наблюдателите от ОССЕ отправят критики към концентрирането на медиите в „ръцете на ограничен кръг от корпоративни интереси". Окрупняването на медийния пазара дава основания за притеснения  "относно независимостта на медиите от неправомерен икономически и политически натиск.” Липсата на законодателство, „изискващо установяването на публичен регистър на собствениците на електронни медии, повдига сред някои събеседници опасения относно прозрачността на медийната собственост", пише в документа.

Предизборната кампания в България се води основно „чрез медиите, социалните мрежи, както и чрез срещи с избиратели и събрания, организирани в големите градове”. Социалните и икономически теми като бедността, безработицата и  борбата срещу корупцията и организираната престъпност доминират кампаниите в периода 16-30 април, отбелязват от ОССЕ. Националистически теми и подстрекателски език присъстват в кампаниите на някои политически партии, става ясно от документа.

 „Съществуват опасения за купуването на гласове”, като ромското население е сочено за най-уязвимата група.

 Наблюдателите подчертават, че „частните радиа и телевизии, както и пресата са в голяма степен нерегулирани. Те са задължени да предоставят еднакви договорни условия за отразяване на предизборната кампания на всички участници. Тарифите, сроковете и условията за заплатеното отразяване, както и договорите между медията и кандидатите трябва да бъдат публикувани на интернет страниците на всяка една от медиите. Въпреки това, няколко от частните медийни къщи тепърва следва да публикуват техните договори, въпреки че вече са излъчили заплатени политически реклами,” става ясно от цитирания документ.

fallback
Още от България
fallback