Българските авиокомпании отчитат 11% спад на превозените пътници

Браншът иска транспортното министерство да подготви цялостна 10-годишна стратегия.

23.03.2013 | 14:30
Българските авиокомпании отчитат 11% спад на превозените пътници

Българските авиокомпании отчитат 11% спад на превозените пътници за 2012, отчете днес на годишна среща с бранша Асоциацията на българските авиокомпании (АБА). За отминалите 12 месеца са превозени общо 1.892 млн. пътници при 2.130 млн. през 2011. Като основни причини за спада председателят на сдружението Светослав Станулов посочи икономическата криза и атентатът в Бургас.

Годишният анализ на асоциацията показва още, че трите летища  – София, Варна и Бургас миналата година са обслужили повече пътници - 6.641 млн. в сравнение с 6.464 млн. за 2011, или ръст от 2.7 процента. От целия пътникопоток половината са кацнали и излетели през столичната аерогара, 35% - през бургаското и 16 процента – от варненското, отчете Станулов.

Атентатът в Бургас не е единствената причина за по-малкото чартърни полети до морето. Трябва да се отбележи, че имахме проблеми и израелски туроператор в разгара на лятото, отбеляза Атанас Витков от Ер Виа. През отминалия летен сезон от графика на превозвача са отпаднали 114 полета или 1800 пътника по-малко. 

За да няма проблеми в разгара на това лято, авиокомпаниите са решили още идната седмица да направят среща с новия служебен ресорен министър Кристиян Кръстев. Секторът си давал сметка, че екипът няма законодателни правомощия, но можел да подготви предложенията за следващия парламент.

Едно от исканията ни е министерството на транспорта да подготви цялостна 10-годишна стратегия за развитие на авиационния сектор и да няма чести кадрови промени. В тази връзка от АБА препоръчват да не се променят толкова често директорите на ГД ГВА и посочиха, че за девет години начело са заставали 13 души, а европейската практика била рокадите обикновено да се правят на десет години.

Другото искане е в самото министерство да бъде учредена отделна дирекция „Гражданска авиация“, която да подготвя стратегии и планове за развитие на авиацията.

Българската гражданска авиация се е присъединила към подготвено искане до Европейската комисия да преразгледа регламент 261, който е свързан с обезщетенията на пътниците. Според готвените промени, които се очаква да влязат в сила от юни, драстично ще бъдат завишени обезщетенията, в случай че авиокомпания закъснее с полет, стана още известно днес на пресконференцията.

Авиокомпаниите ще настояват в законодателството на Брюксел ясно да е записано, че не трябва да плащат обезщетения в случай, че закъснението е по вина на летищния оператор, не е изчистена полосата, или пък през зимата самолет се е забавил заради това, че не е облят навреме с антиобледенителна течност, обясни изпълнителният директор на България Ер Янко Георгиев.

Една от първите задачи на транспортното министерство е да подготви промени, свързани както със сигурността на пътниците, така и по летищата, заяви за  Bulgaria On Air служебният заместник-министър на транспорта Албена Лазарова. Предвидена е и специална среща с туристическия бранш, на която да бъде обсъдено искане за въвеждане на гаранционен фонд в случай на фалит на туроператор. Бизнесът до последно настояваше тази мярка да влезе в новия Закон за туризма, но препоръката така и не бе приета от предишния парламент.

Асоциацията на българските авиокомпании отличи телевизия Bulgaria ON AIR в лицето на продуцента от  Сутрешен блок Радослава Димитрова за обективна журналистика.