През 1903 година братята Орвил и Уилбър Райт превземат небето. Те извършват първия в историята контролиран полет с моторен летателен апарат по-тежък от въздуха. Иначе казано, това е първият самолет, който за 12 секунди изминава 39 километра. Шест години по-късно вече е ясно, че самолетите са най-бързото транспортно средство. През 1910 г. французойката Раймонд дьо Ларош става първата жена със свидетелство за пилот. Така почти с началото на авиацията в нея активно се включват жените.
Първата българка, посветила се професионално на авиацията е Олга Ханджиева – Габриел. През 1930 година тя получава патент за летателна правоспособност от училище "Къртис“ в САЩ. По това време у нас е било немислимо жена да е пилот. А осем години по-късно Мария Стефанова-Маркова става първата българка летяла у нас на безмоторен самолет. Тя е родена през 1921 година в София. Учи в елитния Френски девически колеж "Свети Йосиф“. От публикация във вестник „Зора“ от 1937 година разбира, че в столицата има клуб по безмоторно летене и тъй като е увлечена от авиацията се записва в него.
Години по-късно внучката ѝ, носеща нейното име постъпва на работа в авиокомпания "Балкан", а сега е търговски директор на националния превозвач "Bulgaria Air“. Своята баба тя определя като страхотен човек и казва:
"Обичала е екстремните спортове и занимания. Карала е ски на Витоша. Била е на 16 години, когато е изкарала курса по безмоторно летене. Френският колеж, в който е учила им е давал широка култура. Девойките са се наричали самарянки и са посещавали лечебни заведения, за да помагат болни. Така в Александровска болница баба ми се е запознала с моя дядо, който там се лекувал от жълтеница. По-късно се оказало, че той пилот-изпитател, завършил Висшето военно въздушно училище на Негово величество."
През декември 1939-та година Мария Стефанова сключва брак с офицера от царската авиация Марин Марков и така стават първото семейство пилоти у нас.
Още една Мария записва името си със златни букви в българската авиация. Това е Мария Атанасова, която прелита над пет милиона километра и изкарва във въздуха почти 14 хиляди часа. Става известна с това, че на 15 септември 1965 година е първата жена командир кацнала на летище "Хийтроул" в Лондон.
"Когато тя се обажда с думите: "Разрешете кацане!", ръководителят казва: "Да се обади командирът, не искам радиста!" Те са приели, че това е радист. Тя отговаря: „Аз съм командир! Разрешете кацане!". И докато тя направи кръг, за да кацне се струпват журналисти да видят тази жена.”, разказва председателят на Съюза на ветераните от Българската гражданска авиация Иван Петков.
Висшето военновъздушно училище в Долна Митрополия завършва и единствената жена боен летец първи клас в България – Емилия Гърбова.
"Като инструктор летец тя обучи пилоти колкото една сегашна авиационна база", казва още Иван Петков.
Все още да си пилот е повече мъжка професия. Данните показват, че само 5 процента са жените в нея. В българския национален превозвач "Bulgaria Air“ работят пет. Сред тях са Нели Манова и Нина Луканова летят на „Embraer”. Те казват, че едно от най-скъпите образования е за пилот и ако човек няма желание, и не е старателен, е безсмислено да се заема. Учат се специфични дисциплини, оценките са в проценти, а изпитите на английски.Нели Манова казва, че всеки полет е различен. Няма едно и също излитане или кацане. В авиацията сигурно е само това, че ако самолета се отлепи от земята ще последва и приземяване. А когато се издигнат достатъчно високо управлението се поема от автопилот.
"Над Европа трафикът е толкова натоварен, че самолетите се разминават на около хиляда фита един с друг, което е около триста метра височина. Тогава се изисква много голяма прецизност и затова там задължително се използва автопилот", казва Нина Луканова.
В кабината на самолета винаги има командир и втори пилот. За да е безопасен полета има златно правило двамата да не се хранят с едно и също, за да може при евентуално неразположение на някой от тях другият да поеме управлението.
Какво ли би била гражданската авиация без стюардесите?. Те не са само красиви момичета, които ни посрещат и изпращат с усмивка на борда на самолета. Те отговарят за безопасността и спокойствието на пътниците и се грижат за комфорта на пътуването. Ако се наложи те могат да евакуират цял самолет за 90 секунди.
"Това е стандарт за сертифициране на самолет от производител. Тоест независимо дали е с капацитет над триста души или пък едва сто, те трябва да бъдат евакуирани за това време", казва Дана Прихова, зам.-ръководител кабинен състав в авиокомпания "Bulgaria Air".
Една от най-атрактивните и мечтани професии е стюардесата. Заради усмивката, стойката и визията красивите момичета са лица на авиокомпаниите. Преди да постъпят на работа те преминават през обучение, което завършва с получаване на лиценз за правоспособност.
"Професията стюардеса е за хора, които обичат движението, бързата адаптация и са отворени са за промени. Тя не е само романтични екскурзии до непознати земи. Изисква се много труд, дисциплина, отговорност, самообладание, дипломатичност, да вникнеш в проблемите на всеки пътник, да преодоляваш човешки характери. Така че стюардесата трябва да бъде психолог в същото време". Това казва Габриела Кожухарова, която е ръководител кабинен състав в авиокомпания "Bulgaria Air".
Харесайте страницата ни във Facebook ТУК
преди 3 години
преди 3 години
преди 3 години