Откакто съществува телевизията, изборите се превърнаха в своеобразно риалити шоу. Политиците правят всичко възможно да се харесат на избирателите и да привлекат колкото се може повече гласоподаватели на своя страна. Това пък много умело се използва от медиите, за да спечелят не само повече зрители, слушатели и читатели, а и рекламодатели. Президентската кампания 2020 в САЩ постави рекорд – телевизия ABC продава 30-секунден рекламен спот за 375 000 долара по време на предизборния месец.
"Всички кампании минават през телевизионна реклама. И то не толкова в националните телевизионни мрежи, колкото в локалните. Когато ви съобщават новините в даден щат, те с една малка или голяма реклама ви казват и за кого да гласувате. Това са огромни бюджети“, казва политологът Димитър Димитров.
"В Америка е обичай медиите, които се занимават с отразяване на политически събития, в някакъв миг от кампанията да обявят открито своята подкрепа за единия или за другия кандидат. Това все пак трябва да е достатъчно рано, за да е ясно до каква степен би влияло на коментарите им“. Това обяснява Весела Чернева, главен директор "Програми“ в Центъра за либерални стратегии.
По традиция в последната седмица на септември се провежда първият кандидат-президентски дебат. Обичаят започва от 1960 г., когато един срещу друг за първи път в телевизионния ефир се срещат очи в очи демократа Джон Кенеди и републиканеца Ричард Никсън. Милионите избиратели получават възможността не само да сравнят предизборните им платформи, а и да се запознаят с характерите им.
"Всъщност най-интересната част от изборите са дебатите. Те са като едно огромно шоу, на което американците сядат пред телевизора и гледат какво ще им кажат техните кандидати“, казва гл. ас. д-р Искрен Иванов, политолог и преподавател във Философския факултет на СУ "Климент Охридски“. Но за разлика от 1960 година, дебатите имат все по-малка тежест. Те са изместени от социалните мрежи. Световноизвестни актьори, лица от шоубизнеса и спорта също използват страниците си в социалните мрежи, за да агитират своите последователи за един или друг кандидат-президент.
Онлайн платформата Twitter е много използвана в Съединените американски щати. Президентът Барак Обама беше първият държавен глава, който откри свой акаунт в тази социална мрежа. През 2012 година, когато последователите му достигнаха 17 милиона души, той стана най-известният лидер в Twitter. Към средата на октомври 2020 година 124 милиона души продължават да го следват там. Бившият вицепрезидент Джо Байдън, който сега е кандидат за Белия дом, има десет пъти по-малко последователи от Обама – около 11 милиона. 57 300 туита е написал президентът Доналд Тръмп в личния си профил, а в социалната мрежа го следват около 88 милиона души.
"Тръмп е изключително активен в Twitter. Мисля, че някой беше изчислил, че той в продължение на 10 часа е туитвал на всеки девет минути, което не знам как го прави, но е факт“, разказва проф. Христофор Караджов, преподавател в Калифорнийския университет.
Изборите за президент на Съединените щати през 2020 година отбелязаха още един рекорд. За първи път в американската история – 22 дни преди вота над 10 милиона избиратели упражниха правото си на глас, като пуснаха бюлетини по пощата. За сравнение, през 2016 година 75 хиляди души предпочетоха дистанционното гласуване.
Задочното гласуване в САЩ е въведено през 1864 година по време на Гражданската война. Тогава президентът Ейбрахъм Линкълн предлага да се даде възможност на войниците, които са на фронта, да гласуват, въпреки че са далече от домовете си. Така от правото да участват във вота, като пуснат бюлетина по пощата, се възползват 150 000 военнослужещи. В края на 19 век отделните щати приемат закони, които позволяват на повече гласоподаватели да участват в изборите, в случай че са възпрепятствани да стигнат до урните в деня на вота. А от 80-те години на миналия век празни бюлетини по пощата получават почти всички избиратели. Ако те решат, могат да ги попълнят и изпратят преди деня на изборите. През 2020 година заради пандемията от коронавируса все повече американци предпочитат този начин. Политическите наблюдатели обаче предупреждават, че това може да доведе и до проблеми.
Вижте целия филм на Миглена Георгиева във видеото.
Харесайте страницата ни във Facebook ТУК