В предаването “Опорни хора” гостува служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков, който говори по темата за образованието в България.
"Това, което се случи в последната година в системата на образованието, мен ме обнадеждава, че нашето образование може наистина да придобие друго лице, да бъде много по-адаптивно и много по-качествено, съобразно съвременните условия. Още с встъпването ми в Министерството на образованието и науката като министър, ние поставихме задача пред регионалните управления на образованието и всички образователни институции да се работи за повишаване на резултатите на държавните зрелостни изпити и изпитите, свързани с външното оценяване. Това, което бе постигнато, е много - както на ниво регионални управления, така и на ниво училища, благодарение на всички учители и училищни директори. Още първия месец направихме анализ на причините, свързани с по-слабите резултати", обясни просветният министър.
В ефира на Bulgaria ON AIR проф. Цоков допълни, че са видели какви са основните проблеми във всяко едно училище, къде има повече двойки, и са взели необходимите мерки - да се набляга повече на четивната грамотност и да се работи повече с децата индивидуално, включително и чрез проекти според интересите на учениците.
“Политиката в образованието трябва да е национална и надпартийната. Който и да е министър на образованието трябва да той трябва да следва определени общи, главни точки, определена стратегия. По-различното в изпитите за седмокласниците тази година ще бъде времето - първият модул по математика ще бъде увеличен с 15 минути, защото при анализа миналата година видяхме, че много деца са работили на чернова, но не са имали време да пренесат своите отговори на белова, за да могат да се зачитат съответните точки. Също така по математика са преобразувани две от задачите в по-практически, за да се видят и уменията на учениците в решаването на практически проблем", каза още служебният министър на образованието.
Той заяви, че високите резултати от матурата не се дължат на промяна в скалите за оценяване или на олекотяване на задачите, те са същите като структура и като трудност.
"В образованието нищо не идва изведнъж и от нищото. Нашата образователна система има страхотни традиции, много добри учредители, много умни ученици, просто ни трябва малко време за това пренастройване към съвременните изисквания. Образователната система трябва да бъде консервативна. Ако тя се променя много бързо и рязко, тя не може да изпълни своите цели. Това е също особеност”, коментира проф. Цоков.
Често се дискутира защо разликата в училищата е толкова осезаема. Според Галин Цоков това се дължи на географското разположение на населеното място, както и на населението. Много голяма част от желаните училища се намират в столицата и в по-големите градове, и трябват много усилия, за да се изравнят нивата на образование.
"В съвременното общество висшето образование не трябва да е елитарно, то трябва да бъде по-достъпно. България е с много нисък брой хора с висше образование до 34-45-годишна възраст, в сравнение с други европейски страни, защото ние мислим, че нашите университети са много, нашите студенти са много, но не е точно така. Ние имаме още резерви по това да има повече младежи, не само завършващи зрелостници, които да се включат в системата на висшето образование, да получат висше образование и по-добра подготовка и реализация след това", каза служебният министър на образованието по повод проблемите с висшето образование.
Целия разговор гледайте във видеото.