Опорни хора

Събота от 19:30 часа
още

Крум Зарков: Правосъдието не е убедително, когато засяга висшите етажи във властта

Румен Радев не може да се занимава с партийно строителство, докато е президент, заяви бившият правосъден министър

09.09.2023 | 20:50 Редактор:

Кирил Петков заяви 13 законопроекта до местните избори. Парламентарната практика, че обикновено парламентът излиза във ваканция преди изборите, отговаря на термина ударно. Ударно често е обратното на качествено. Законотворчеството е сложен процес. Има едно неписано парламентарно правило, което извлякох от моята практика: в парламента всичко, което влезе като спешно, излиза като грешно. Това видях с очите си. Така бившият правосъден министър Крум Зарков коментира в предаването "Опорни хора" заявката на не-коалицията за ударно законодателство.

Според него механизмът за главния прокурор е счупен от сегашното мнозинство в НС.

"Първо беше саботиран от ВСС, който намери всякакви причини да не назначи за прокурор съдийката, която беше изтеглена спрямо механизма. След това мнозинството, новата коалиция, реши да въведе нова система за избор, с което практически блокира механизма до създаването на тази система, когато и да е това. Механизмът беше изработен, приет и оценен по достойнство от ЕК. Само няколко часа след излизането на Доклада за Върховенството на закона от страна на Еврокомисията, беше попилян от сегашното мнозинство. Президентът наложи вето на този законопроект и то с право", припомни бившият правосъден министър.

Зарков коментира и аргументите на прокурорската колегия за назначаването на съдия Талева за ад хок прокурор.

"Когато някой не иска да свърши работа, си намира причини. Това прави прокурорската колегия. Първо се скриха пред висящо производство пред КС, малко по-късно намериха дупки в закона. Учудва ме новото мнозинство, дошло със заявка да продължи тази реформа. Вместо това те наградиха ВСС със спокойствие и узакониха техните действия, променяйки закона", смята гостът. 

Пред Bulgaria ON AIR той обясни, че правосъдната система не е едно действие, а са последователни стъпки на различни нива, които винаги изискват мнозинство от народни представители.

"В този случай, аз, като служебен министър, с помощта на целия служебен кабинет и със същия този парламент, постигнахме нещо, което 15 години беше отлагано. Създадохме този механизъм. Прокуратурата не е Гешева и Сарафова", изтъкна Зарков.

Връщането на Васил Божков в България не е екстрадиция. "Екстрадицията беше поискана и отказана преди аз да стана служебен министър. Като министър на правосъдието много пъти съм изпращал до ОАЕ искания за действия, които са предприети. Знам какво се оказва вече 30 години - нито едно от тези шумни дела не е приключило окончателно. Правосъдието ни не е убедително, когато засяга висшите етажи във властта", настоя бившият правосъден министър.

По думите му има логика в участието на президента, който и да е той, в назначаването на шефове и служби на главния секретар на МВР и тази логика е те да не бъдат напълно подвластни на политическата конюнктура.

"Това не дава пряк контрол на президента. Това е същата логика, с която президентът издава указа за назначаване на главния прокурор. Сега конюнктурно се прави този ходи и той ще свърши в ущърб на тези, които го правят. Президентът и министър-председателят, както и народните представители, са длъжни да се държат институционално. Те нямат нужда да са приятели, нито да са им топли отношенията", обясни Зарков и допълни, че докато президентът е президент, той не може да се занимава с партийно строителство.

Гледайте целия разговор във видеото.