Опорни хора

Събота от 19:30 часа
още

Омбудсман: Хората усещат остър дефицит на справедливост

Тенденцията е към нарастване на жалбите, казва Диана Ковачева

27.03.2023 | 18:00 Редактор:

„За съжаление тенденцията е към нарастване на жалбите, а оттам нарастват и препоръките, които изпращам към институциите. Най-много са потребителските жалби – за цената и качеството на водата, топлоенергията, снабдяването с ток, изобщо темите с мобилните оператори – това са теми, които вълнуват хората и буквално всеки ден те ги усещат по джоба си като проблеми, а потребителските теми са над 30% от всички жалби, които съм получила миналата година, следвани непосредствено от социално-икономическите права на хората – пенсии, социални помощи, здравеопазване, образование – въпроси, които наистина безпокоят хората, свързани с техните лични права и като цяло хората добре разпознават проблемите. Лошото е, че наистина се увеличават жалбите, което се дължи може би не само на това, че омбудсманът става все по-разпознаваем, но на факта, че хората усещат един остър дефицит на справедливост и търсят тази справедливост, като се обръщат към омбудсмана“.

Това каза в предаването „Опорни хора“ Диана Ковачева, омбудсман на Р България, по повод годишния доклад на институцията за предходната година.

Темата за водните помощи за социално слабите Диана Ковачева коментира така: „Когато малкият човек не може да си плати водата и му я спрат, той къде да се обърне за помощ. В 21-ви век все още има хора, на които им спират водата, защото не са я платили. Това е абсолютно недопустимо. Законът за ВИК услугите предвижда изрично текст, в който хората, които са социално слаби, т. е. които могат да получават социални помощи и отговарят на условията, имат право на водни помощи. Текстът съществува от много години, почти 20, само че никога досега не е прилаган и ако ме питате, как съм разбрала това, попитах министъра на труда и социалната политика, колко души за миналата година са получили такава помощ“.

Ето и съветите на омбудсмана: „Хората имат право да отидат в Дирекцията по социално подпомагане, да подадат молба/декларация и да поискат помощ за плащане на водата си. Те имат право на 2,8 кубика, това са почти 3 кубика помощ от държавата според текста на закона. Между другото, когато аз много често изразявам безпокойство за това, че цената на водата е висока, и тя е такава, над 5 лв. и продължава да расте – средно 40% за миналата година, и когато аз се обръщам към КЕВР и в обществени обсъждания, и в препоръки за високата цена на водата, която няма връзка с качеството и хората се затрудняват да я плащат, те ми отговарят, че безпокойството ми е излишно и има водни помощи. Само че, докато КЕВР признава, че има водни помощи и насочва хората към тях, както правя и аз, от Министерството на труда и социалната политика не казват, че не са чували за този текст, а че не го прилагат и не трябва да се прилага, защото за тях е нецелесъобразно. Това за мен е абсолютно недопустимо и е административен произвол“, каза Диана Ковачева.

Целия разговор гледайте във видеото!