Нов вид телефонна измама набира скорост. С една от жертвите ѝ се срещна екип на Bulgaria ON AIR.
Ще я наречем Ани. Преди години кандидатствала в кастинг агенция, а преди месец получила неочаквано телефонно обаждане. Офертата била за участие в календар за следващата година.
"И аз започнах да задавам въпроси каква е снимката, за какво по-точно става въпрос и така нататък. И така стана ясно, че хората отсреща имат доста информация за мен – като данни, като телефони, като снимков материал очевидно", разказа Ани.
Офертата е от фирма "Профимедия", а условията за участие са повече от странни.
"Най-добре да разгледам подробното описание на проекта, който бил спечелен от тяхна страна съответно и за целта ще ми бъдат пратени документи по куриерска фирма. Оказа се, че освен на куриера за транспортния разход, трябва да заплатя и 9,99 лв. за самите документи".
Подробното описание на проекта всъщност е предварителен договор за съгласие. В него се посочва, че календарът се прави за трета година и ще се разпространява у нас, във Великобритания и Германия. Обещават се големи печалби.
"Нямаше никакви подробности, никаква информация, никакви снимки не намерих като описание на този календар и въобще много ме усъмни това, че се искат следващи и следващи пакети, които се заплащат на все по-високи стойности" , разказа още Ани.
На куриерската пратка е посочен само столичен квартал. Липсват адрес и име на подателя. А обажданията са от различни телефони и от различни хора.
От МВР отчитат, че тази година вече има регистрирани 504 случая на "ало" измами или с 4% увеличение.
"Увеличението обаче е придружено и с увеличение при разкриваемостта. Около 16 % от регистрираните престъпления през периода са разкрити, това е около 7 % ръст при разкриваемостта спрямо миналата година", посочи за Bulgaria ON AIR гл. инспектор Златка Падинкова – началник сектор "Измами“ в ГД "Национална полиция".
Помощ на полицията именно за разкриване на ало-измамник или все по-често за превод на задържан чужденец са най-използваните схеми. Във втория случай обаче парите са между 100 и 300 евро, а потърпевшите са млади хора, знаещи езици.
Как едно обаждане за рекламна кампания се оказва клопка? Репортаж на Илияна Шишкова.