Всяко трето престъпление у нас е пътнотранспортно, като нарастват случаите на шофиране в пияно състояние, след употреба на алкохол или на наркотици. Това са част от заключенията в изследването "Тенденции и превенция на престъпленията по автомобилния транспорт", изготвено от екип с ръководител доц. д-р Екатерина Салкова.
В същото време експертите са категорични – общият брой на престъпленията по пътя намалява, а засилването на наказателната репресия не решава нито един от проблемите с тях.
Това е първото завършено криминологично изследване след възобновяването на дейността на Съвета за криминологични изследвания като експертен консултативен орган за наказателната политика на държавата. В проучването се проследява периодът 2016-2021 г., сравнен с 2010-2015 г.
1/3 от разгледаните от Върховния касационен съд дела за м.г. са класически престъпления на пътя, отчете съдия Красимир Шекерджиев от изследователския екип. Наказанията са основно лишаване от свобода, повечето от тях – условни. Шекерджиев не скри разочарованието си, че докато са проучвали, обобщавали и анализирали данните, които могат да послужат за разумни законодателни инициативи, миналия август парламентът е променил НК и в частта за престъпленията на пътя, като ВКС намира измененията за противоконституционни.
"Моля, използвайте нашия доклад по полезен начин!", обърна се върховният съдия към Съвета.
Екатерина Салкова отчете наличието на сериозни затруднения с основни експертизи като автотехническите и токсикологичните. При първите проблемът е малкият брой вещи лица, които извършват качествени експертизи, при втория – дългото време за изследване на пробите. Препоръката е да се засили капацитетът при експертизите.
Обърнато бе внимание и на недостига на екипи на пътна полиция в София, които се занимават с автопроизшествията. Това води до забавяне и понякога до изкривяване на закона, каза съдия Шекерджиев.
Резултатите от изследването ще бъдат представени и обсъдени публично.
Къде ще почивате през лятото?
Снимка: Димитър Кьосемарлиев (Bulgaria ON AIR)