За първи път експерти провеждат изследване за това, колко хлъзгави са падналите по пътната настилка листа. Резултатите са толкова очаквани, колкото и плашещи – красивата есенна покривка е не по-малко опасна от натрупалия сняг.
Автомобилните компании винаги са тествали колите си за това, какво да очакват при движение върху лед и сняг. Но никога за това, как се държи машината върху мокри листа.
Екипът на Ford обаче решава да промени това и провежда необичаен експеримент, като покрива с листа изпитателния полигон на компанията в Белгия. След това се активира специален прибор, който определя коефициент за пързаляне на пътното покритие. Съответно той се свързва с автомобила, който преминава по изследвана повърхност.
Експериментът показва, че в голяма част от случаите листата са не по-малко хлъзгави от замръзнал сняг. Коефициентът на триене (плъзгане) се измерва в µ (мю) – колкото по-хлъзгаво, толкова по-ниски са стойностите. По време на изпитанията се оказва, че коефициентът на триене достига 0,3-0,4 мю, колкото е при движение по покрит със замръзнал сняг път.
"Това може да се разглежда като забавен експеримент, но изводите от него са напълно сериозни – коментира Еди Кастил, инженер от европейското подразделение на Ford. – Повечето хора са наясно, че трябва да намалят скоростта при движение по сняг, но малцина го правят, когато стъпят върху настилка, покрита с паднали листа. А те са не по-малко хлъзгави и съответно не по-малко опасни”.
Още за автомобилите четете в сайта на Automedia.bg
Снимка: Pixabay.com