През стъклените врати, зад логото на гигантска камера и преди щанда за кафе, посетителите на централата на Instagram в Менло Парк, Калифорния, са поканени да спрат и да оценят момента. На стената има три ярко боядисани диорами: нощно небе, лунен пейзаж и розов изгев в бели пластмасови облаци на преден план. Изображенията подсказващи прочутите филтри за снимки на компанията, са разположени така, че гостите да могат да стъпят до тях и да си направят портрет.
Всичко подсказва нещо моментално разпознаваемо – селфитата, споделяни в мобилното приложение Instagram – доказателство за успеха и културното влияние на компанията. Но това, което липсва от сцената, е всякакъв намек за Facebook, пише в анализ Bloomberg Businessweek.
От 2012 г., когато Facebook придоби компанията от 13 служители за 715 млн. долара, начинът, по който Facebook прави бизнес стои в центъра на растежа на мрежата за споделяне на снимки. В ранните ѝ години като собственост на Facebook Instagram работеше в същата сграда, където Марк Зукърбърг е работил. Днес 700-те служители на Instagram работят в офиси, където няма и капка доказателство за собствеността, макар че мястото е на пет минути с автобус от компанията майка.
Фирмата си има собствена мисия - "Да засили връзките чрез споделянето на преживявания" - свой собствен брандинг и корпоративна култура, която е фокусирана върху творчеството и дизайна, както е Facebook с данните. Но социалната мрежа е успяла да предаде едно от най-важните си вярвания на Instagram: манията по растежа.
В Азия и Латинска Америка влизанията в Instagram бележат бум. По-късно тази година Instagram вероятно ще премине границата от 1 млрд. потребители по целия свят. „Толкова малко мрежи достигат такива размери“, коментира съоснователят Майк Кригър.
„Това означава, че имате огромно влияние върху света. По думите му е сюрреалистично да види Instagram зареден на телефоните на хората във влака или на концерти. Миналата година той и другият съосновател на услугата Кевин Систръм се радваха на момент на пълно щастие, когато осъзнаха, че границата от 1 млрд. потребители е само на една крачка.
Когато двамата продават компанията си на Зукърбърг, най-голямото обещание е, че в каквато и посока да поеме Facebook, Instagram ще го последва. Така Instagram възприе бизнес модела на Facebook – реклама, и ще донесе 18% от общите приходи на своята компания майка тази година, сочат данни на Emarketer. Но следвайки стъпките на по-голямата социална мрежа, Instagram загуби част от своята привлекателност.
Facebook има над 2 млрд. потребители, но изключително бавно разбира своето влияние. Алгоритъмът на услугата, създаден да възнаграждава съдържание, предизвикващо емоции, го направи перфектен инструмент за руските пропагандатори, които разпространиха дезинформация по време на изборите в САЩ през 2016 г.
Тенденцията на Facebook бързо да въвежда продуктите си, без да обръща внимание на рисковете, накара компанията да пренебрегне очевидни пропуски. Ето защо се наложи Зукърбърг да се изправи пред комисиите на Конгреса на 10 и 11 април, за да коментира скорошното разкритие, че компанията му е позволила на Cambridge Analytica, свързана с кампанията на Тръмп, да получи достъп до личните данни на 87 млн. американци. Книжата на Facebook загубиха около 15% от стойността от средата на март досега, на фона на кризата.
Instagram разчита на Facebook за своя успех, но сега Facebook може да разчита на Instagram в дългосрочен план. Приложението включва неподходящо съдържание, включително такова от Русия, но публикуваните с филтри залези и красиви кадри прави сравнението със социалната мрежа трудно. "Какво, ако по-добрият Facebook е просто Instagram?", попита един от колумнистите на New York Times през януари, посочвайки, че приложението е за споделяне на лични снимки, а не за вирусни новини, както се случва във Facebook.
Снимка: Pixabay
Цялата статия можете да прочетете в Investor.bg