Поколенията X, Y и Z: Прецизен или креативен сте?

Всяко поколение има силни и слаби страни по отношение на работата си

16.03.2017 | 16:35 Редактор:
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

Всяко едно от поколенията има силни и слаби страни по отношение на работата си. Затова сполучливата комбинация от тези поколения в бизнеса може да роди екип, в който да има обмен на опит, знание, реакция и да се получи нещо много работещо, обясни пред Dnes.bg експертът Ели Тончева, управител на консултантска фирма.

Примерно поколението на родените през 60-те години. Това са хора, израснали през социализма, свикнали на дисциплина, при тях чувството за отговорност е силно развито. Те обичат правилата, да бъдат похвалени, когато са свършили работата. За тях заплатата като че ли не е от толкова голямо значение, колкото похвалата и добре свършената работа. На тях може да се разчита. Недостатък при тях е, че не са особено гъвкави и креативни. Неприятно им е, ако трябва да учат нови неща, не са динамични, допълни тя.

Хората от поколение X са родени в периода между 60-те и 80-те години на миналия век и техният мироглед бива оформен от глобални политически събития, настъпили по време на тяхната младост. Събития като Виетнамската война, падането на Берлинската стена, краят на Студената война, ерата на правителството на Маргарет Тачър и други, които са помогнали за оформяне на културата и възпитанието им.

По думите на Ели Тончева следващото поколение – Y, обича да му се възлагат задачи, но не и ако трябва да се вмести в темпото на работодателите, биха искали да работят със свои срокове и да са по-гъвкави. За тях работата в дадена фирма няма дългосрочна перспектива, а значение има заплащането.

Групата на поколението Y обхваща хората, родени през 80-те години на миналия век до 1995 г. Те не признават старшинството, опита, квалификацията. Вярват, че им се полага работа с висок статус и много свободно време, без да полагат много усилия. Работят, за да се забавляват.

Тяхното съзнание е оформено от технологичната революция, която възникна по време на тяхната младост. Оборудвани с най-новите технологии, представителите на това поколение са в мрежата 365 дни в годината.

Те имат общи черти със следващото поколение – Z. От всички три поколения те като че ли са най-малко лоялни към работодателите, смята експертът.

С последната буква от латиницата - Z, обозначават родените между 1995 и 2009 г.  Това поколение дори не си спомня времето, когато е нямало технологии. Според Тончева големият проблем на последните е, че те са изключително визуални, при тях информацията трябва да е визуално представена, те предпочитат текста на екран. Пишат много грозно на ръка, почти всичко при тях се пише на таблет, смартфон.

Z искат нещата да се случват много бързо, изключително материални са, куца им комуникацията очи в очи и  винаги са готови за дистанционна работа.

"За тях технологиите са продължение на ръцете им, обработват много информация много динамично. При тях има два основни недостатъка – единият е, че не вникват в съдържанието, освен ако не е добре онагледено. Например, ако им изпратим текст, задължително трябва да сложим болд, линк или картинка, за да се заинтересуват. Текст без украса ще го изчете само човекът, роден през 60-те години", обясни още Ели Тончева.

В училище поколението Z по никакъв начин не може да бъдe атакувано с текст или аудиоинформация. За да научат нещо, урокът трябва да е визуален и свързан с действие от тяхна страна. И тъй като са родени във века на технологиите, това са хора, които са изключително нетърпеливи. При тях опасността е, че могат да вземат бързо много необмислени решения, допълни тя.

Според нея българският работодател трябва да се подготви за особеностите на тези 3 поколения, да е достатъчно толерантен към техните характеристики и да използва умно предимствата на всяко едно от тях.

По-младите поколения – Y и Z, могат да дадат страхотни креативни идеи. За по-монотонната работа, която трябва да се изпипа в детайли, да се видят и най-малките грешки, може да разчита на поколението X. Истината е, че най-младите, които не са опорочени от скучното ежедневие, могат да дадат нестандартните идеи. В очите на работодателите това е свежата кръв на бизнеса, убедена е Ели Тончева.

А вие разпознахте ли се в тези характеристики?