Има ли живот на Марс? Учени откриха вода в течно състояние

Анализът показа, че вероятно се намира под повърхността - на дълбочина от 10 до 20 км

13.08.2024 | 23:00 Редактор: Толя Стоянова
Дълбоко в кората на Марс има резервоар с течна вода.

Учените откриха, че дълбоко в кората на Марс има резервоар с течна вода, след като анализираха данните, събрани от сондата Mars Insight Lander на НАСА,  Някои смятаха, че вода на Марс вече е намерена под формата на лед и остатъци от пара в атмосферата, но не и в течно състояние.

Сондата Mars Insight Lander кацна на повърхността на Червената планета преди 6 години. За 4 от тях тя седеше на едно място и "слушаше планетата", тоест записва движението на марсианската кора на сеизмограф. Сондата регистрира сеизмични вълни само под себе си и съответно точно на това място се смята, че е открито водно находище, но учените смятат, че такива има и на други места на Марс. Анализът показа, че вероятно водата се намира под повърхността на Марс на дълбочина от 10 до 20 км, съобщи BBC.

"Това е същият метод, който се използва на Земята за търсене на подземни находища на вода, нефт или газ", обясни професорът от Калифорнийския университет Майкъл Манга.

Има ли живот на Марс?

Някои от изследователите, които изучават повърхността на Марс, отдавна настояват, че на нея има вода: на повърхността има предполагаеми следи от реки и езера. Но през последните 3 млрд. години са заменени от пустиня. Смята се, че част от водата е останала под повърхността. В тази връзка Манга припомня, че на Земята доста голяма част от водата е под земята и не вижда причина същото да не е и на Марс.

Ако това наистина е така, то според учените трябва да има достатъчно вода в тези невидими отлагания, за да покрие цялата повърхност на Марс с километър и половина воден слой, предаде "Фокус".

"Без течна вода няма живот. Така че, ако има потенциално обитаеми места на Марс, те може да са дълбоко под повърхността", добави професорът.

Снимка: Pexels