fallback

"Черният петък" е тук: Произход, традиции и как онлайн пазаруването намали тълпите по магазините

Вече далеч не е само американско явление, а нещо познато и популярно по света

24.11.2023 | 07:33 Автор: Тодор Петров

"Черният петък" е вече тук, поставяйки официално началото на пазаруването за празниците. Макар този ден вече да не е белязан от някогашните тълпи, устремени към изгодните цени, (най-вече заради онлайн пазаруването) все пак се очаква той отново да привлече милиони купувачи по света.

"Черният петък" следва Деня на благодарността, който в САЩ се празнува всеки последен четвъртък на ноември от Гражданската война насам. Самият термин е вече на няколко десетилетия, но невинаги е бил свързван с изгодното празнично пазаруване. Сривът на пазара на злато през септември 1869 г. например също е наричан "Черен петък". 

Използването на фразата за пазаруването след Деня на благодарността най-често се свързва със събитията във Филаделфия в средата на 20 век, когато полицията и градските власти трябва да се справят с огромните тълпи, събрали се преди редовен годишен футболен мач и за да се възползват празничните оферти. 

През 80-те години търговците на дребно в САЩ започват да твърдят, че "Черният петък" представлява моментът, когато балансите им излизат от "червено на черно" благодарение на скока в продажбите, който ги извежда на печалба. Тъй като обаче мнозина излизат "на черно" в различни моменти от годината, и това твърдение трябва да се приема със известна доза съмнение, предупреждават експерти. 

През последните десетилетия "Черният петък" се прочу с потоците от хора в претъпканите магазини и безкрайните опашки от купувачи, чакащи на пост от полунощ с надежда да се доберат до желаните стоки на по-ниски цени. Възходът на онлайн пазаруването обаче направи възможно по-голямата част, ако не и всички покупки, да бъдат направени онлайн и тази тенденция се ускори от пандемията.

"Черният петък" вече отдавна не обхваща само 24 часа, а се е разраснал почти до цял един месец. Вече вероятно получавате оферти за разпродажби още преди Хелоуин (31 октомври), коментират експерти. Разширяването на "Черния петък" се дължи както на засилващата се конкуренция между търговците, така и на необходимостта да се намали натиска върху логистиката. 

Междувременно "Черният петък" вече далеч не е само американско явление, а нещо познато и популярно в много държави по света. А през последните години тихомълком набира сили и друга тенденция - да се пазарува "втора ръка", допълва агенция Ройтерс, цитирана от БТА. 

Същевременно множество производители, признавайки, че стоките им са твърде скъпи, продават свои стари, "постегнати" продукти. Световният пазар на ремонтирана електроника е на стойност около 48 млрд. долара и се очаква да нараства с 10 процента всяка година до 2030 г., сочат данни на Coherent Market Insights. 

Снимка: Pixabay

fallback
Още от Любопитно
fallback