Експерти очертаха тенденциите, предизвикателствата и възможностите пред имотния пазар в Пловдив и региона в третия бизнес форум на водещия сайт за недвижими имоти, Imoti.net, като предоставиха важна информация, която даде на присъстващите по-широк поглед за новостите в имотния сектор. Събитието се проведе в Дома на културата „Борис Христов“, Пловдив, където аудиторията наброяваше над 150 души.
Бизнес срещата започна с Д-р Мирослав Владимиров от Икономически университет Варна, който направи анализ на пазара на жилищни имоти в Пловдив и региона и отбеляза, че, според данни на Imoti.net, средният ръст на цените на жилища в Пловдив е 15,4% за последната година.
„Ковид пандемията даде много силен импулс на пазара на жилищни имоти. Този импулс нарасна през чудесната 2021 г., която година не се повтаря много често, а след това пазарът започна да затихва. Случващото се в момента не е намаляване на броя на сделките, а намаляване на темпа на ръст на сделките. Нашият пазар като обем сделки все още е много по-висок, но не по-висок спрямо 2021 г., а спрямо този през 2019 г.“, коментира Владимиров относно пазара на жилищни имоти през последните години.
Повече информация за новото строителство в региона, като качество и цени, представи строителният предприемач Мирослав Язов.
„Купувачите в момента са родени след 90-та година и много голяма част от тях са живели някъде в чужбина, имат изготвени визии за това какво искат да си купят, как то да изглежда, с какво качество да бъде и са изключително придирчиви в избора си. Много строители заложиха на точно този тип хора, вследствие на което почнаха да добавят всевъзможни видове екстри към техните проекти. Естествено, всички тези неща струват пари, така че е напълно нормално новото строителство да върви като цена само нагоре“, отбеляза експертът.
Според Язов цената на труда се повлиява и от последно случилите се катастрофални земетресения в Турция и Сирия, като масово трудовата работна ръка от турски произход се мобилизира в страната си и прекратява визите си за България.
„Цената на труда в момента е изключително висока. Поради факта, че има страшно много работа повечето от добрите майстори предпочитат по-малки проекти, вследствие на което цената на труда е нещото, което много сериозно ще удари цената на новото строителство“, прогнозира той.
Според данни на Пощенска банка, представени от д-р Николай Лазаров, кредитите през 2022 г. са нараснали с 5 млрд. и 200 млн. евро, а депозитите са нараснали с близо 9 млрд. евро.
По време на бизнес форума на Imoti.net, Лазаров също коментира, че 9% от жилищните кредити в Пощенска банка през 2022г. са усвоени в град Пловдив и региона, като усвоеният обем жилищни кредити в града са 35%.
„Един от основните трендове в жилищното кредитиране в Пощенска банка в периода 2020 – 2022 година е, че има 20% ръст на средната сума на усвоен жилищен кредит в град Пловдив“, допълни той.
Както и на останалите бизнес срещи, които водещият сайт проведе във Варна и София, и аудиторията в Пловдив имаше възможността да научи повече за фондация „Очи на четири лапи" в лицето на Таня Даракчиева и нейното куче-асистент - лабрадорът Родна, което ѝ дава сила и увереност да не се колебае пред първото стъпало и да преоткрива красивите пловдивски кътчета.
Пълната програма с датите на предстоящите експертни срещи на Imoti.net и участниците в тях ще откриете ТУК.
Бизнес дискусиите се осъществяват в унисон с цялостната мисия на водещия сайт за недвижими имоти Imoti.net, част от Investor Media Group, да стимулира прозрачното и професионално развитие на имотния бизнес в полза на потребителите. Те са част от програмата на „Годишните награди на Imoti.net“, които през 2023г. ще се проведат за осма поредна година и ще отличат най-добрите в сектора на недвижимите имоти за изминалата 2022 година.
Генерален партньор на „Годишни награди на Imoti.net“ е Пощенска банка. Основен партньор е Националната асоциация на строителните предприемачи.
Институционални партньори са Български Съвет за Устойчиво Развитие, Висшето училище по застраховане и финанси (ВУЗФ), Университета за национално и световно стопанство (УНСС), PropTech Bulgaria, Френско-българска търговска и индустриална камара, Международна федерация за недвижими имоти „FIABCI“ и Областно представителство на Камарата на строителите в България - София.
Медийни партньори са Investor.bg, Dnes.bg, Bulgaria ON AIR, Money.bg, сп. BusinessGlobal, Градът Медия Груп, вeстник „Строител“ и Stolica.bg