В САЩ, където се заражда т. нар. "Черен петък" се появяват неправителствени организации, които отчитат стреса, свързан с него за толкова вреден, че призовават американците да трансформират този ден в "ден без покупки".
“Жените обичаме да пазаруваме, това е факт, но реално чисто човешката психика е много податлива на кукичките, които се хвърлят в търговските обекти и рекламите. Самото пазаруване е свързано с едно незабавно възнаграждаване и чувство на удоволствие. Вдига се допаминът. В този стресов живот, който живеем, най-бързото удоволствие са храната, интернет и алкохолът. Една покупка прави същото, каквото прави чаша алкохол", казва психотерапевтът Кремена Станилова.
"Импулсивната покупка води до осмисляне впоследствие. Когато осмислянето идва впоследствие, човек невинаги е доволен от това, което е направил, защото няма здрава проверка на реалността", посочва още тя в интервю за БНР.
По думите ѝ, когато човек е стресиран, е много по-склонен да търси някакъв материален обект, който да вдигне допамина. "Черен петък" използва точно това – вземи нещо на по-ниска цена. Това активира чувството, че сме на печалба и състезателното начало – да стигна пръв“, казва още тя.
"Първо, трябва да се запитаме имам ли нужда от това наистина или го правя, защото мога да си го позволя. Друго, за което трябва да мислим, е пазаруването на кредит. При него стоката не е наша, когато влезе в дома ни. Тя продължава да бъде на магазина и на банката, която ни е отпуснала пари", посочва още Станилова.
Психотерапевтът обобщи, че не трябва да ползваме кошница при пазаруване, "защото тя зове – "напълни ме".
Снимка: БГНЕС