fallback

Историята на "Черния петък": Откъде произлиза и как се променя в годините

Във времето този ден се комерсиализира и се свързва само с изгодни покупки

19.11.2021 | 07:33 Автор: Тодор Петров

Последният петък на ноември. Най-известната и значително комерсиализирана история за произхода на "Черния петък" се отнася до черното мастило, което счетоводителите използвали, за да отбележат, че вече не са "на червено" и се постига печалба.  

Тази история всъщност е мит, увековечен от търговците, за да изместят фокуса от истинския произход на термина, който определено има по-негативна страна. Днешната употреба на "Черния петък" започва да се използва във Филаделфия, Пенсилвания през 1960 г. и наистина има връзка с Деня на благодарността.

Нарича се така, защото жителите на Филаделфия задръствали пътища и магистрали, за да се приберат при семействата си за празника, а това често водело и до множество катастрофи във въпросния петък. 

Друга версия е свързана с финансистите от "Уолстрийт" - Джей Гулд и Джим Фиск, които обединяват усилия и изкупуват колосални количества злато, което после имат намерението да продадат на космически цени. В онзи петък, 24 септември, конспирацията им излиза наяве и води до невиждани дотогава фалити сред брокерите, а оттам и сред редица други бизнеси. 

Може би най-достоверната версия е свързана с Деня на благодарността, който е в четвъртък. Естествено, за този ден всички търговци зареждат стока на макс, а на следващия ден продават всичко, което не са успели - на много ниски цени.  

От 80-те години насам "Черният петък" започва да се свърза единствено и само с предпразничното пазаруване, което завладява целия свят и се пренася бързо отвъд Океана. Въпреки че много американци вече негодуват срещу истерията на този ден и усещат как тя измества духа на празника на благодарността, магазините и търговците регистрират все по-големи приходи от разпродажбите си всяка година. 

Днес "Черният петък" вече не е само в реалните магазини, пред които хората се струпват още от предходния ден, а набира все по-голяма популярност в сайтовете за електронно пазаруване, които започват да предлагат дори по-атрактивни и примамващи оферти и намаления. 

При всички случаи, целта е да се купуват повече стоки и да се направи най-добрата сделка на най-изгодната цена. Така печелят и двете страни, а "Черният петък" се превръща в златна мина. 

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК

fallback
Още от Любопитно
fallback