С всяка следваща година виждаме все по-цветни и красиви опаковки на продуктите, които се конкурират за потребителското внимание. За дизайна, печата и иновациите в сектора, разговаряме с Ангел Динков, управител на РБ Пласт ООД. Компанията има дългогодишен опит в производството на полиетиленови торби и чували и предлага услуга за дизайн и брандиране на опаковки.
През какви етапи преминава брандирането на продуктовите опаковки?
Най-важният етап е предпечатната подготовка. Това е процес, в който трябва да участват и производителят на продукта, който ще се опакова и доставчикът на опаковки. Няма да преувелича, ако кажа, че предпечатната подготовка е 99% от цялата работа.
Когато говорим за микро и малки производители, които нямат собствен маркетингов отдел, ролята на доставчика на опаковки, в частност дизайнера, става изключително важна.
Какво е важното при дизайна на една опаковка?
Аспектите са много, но основният е да се съобрази доколко продуктът има нужда от луксозна опаковка. Например, за тясно специализирани продукти с много ограничен пазар и малко конкуренти са достатъчни надписи в един цвят, за да представят нужната информация. Повечето цветове оскъпяват печата. В този случай, това би бил неефективен разход.
Ако говорим за масов потребителски продукт с много голяма конкуренция на пазара, който ще се озове на щандове в супермаркет, тогава използването на пълните възможности на технологията често е оправдано, въпреки по-високите разходи.
Тук идва ролята на дизайнера. Един добър дизайнер може да направи максимално въздействащ вид с минимално оскъпяване на опаковката.
Да вземем за пример регулациите във всеки бранш, които изискват все повече предупредителни текстове, символи и знаци, понякога в задължителни цветове. Производителят на продукта е задължен да заплати цената за напечатването им.
При добра работа на дизайнера, ако се направи добра комбинация от същите цветове и оставащото пространство на опаковката, оскъпяването за брандирането и рекламата на продукта или фирмата ще бъде символично. Времето и електроенергията за напечатването на малка част от опаковката или цялата ѝ повърхност е едно и също. Добавя се единствено допълнително мастило.
Клиентите идват с готова идея за дизайн или оставят избора на вас?
Най-често клиентите попадат в две категории.
Първият тип желаят просто да напечатат, това което закона ги задължава, за да могат да пуснат продукта на пазара. Задачата ни е да ги информираме за възможностите за допълнителен брандинг на почти същата цена.
Вторият тип имат идея за брандиране, която съвместно адаптираме.
Понякога клиентите желаят да включат прекалено много информация върху опаковката, което технически е възможно, но претрупва наличното пространство. По този начин се губи фокусът върху важните неща за продукта. В тези случаи трябва да им помогнем да приоритизират информацията и да се премахнат по-незначителните елементи.
Предимството на това доставчикът на опаковки да бъде и дизайнер, е че с опита ни от над 25 години сме проследили еволюцията на развитие на печата от времената когато нямаше такъв, постепенно през надписи от един цвят до напълно фотореалистичните изображения в днешно време.
С натрупаната база данни дизайни от всеки бранш, можем лесно да ориентираме един нов клиент каква е нормата при печата на опаковки за неговия продукт.
Има ли други тънкости при дизайна, които трябва да се вземат предвид?
При по-сложни опаковки като куриерски пликове например, които имат капаче, перманентна лепенка и допълнителни джобове, трябва да се предвиди начинът им на употреба. Ако се направи дизайн, който ще бъде закрит напълно или частично при залепването на плика и това се установи чак при употребата, вече ще е произведено количество, което в някои случаи може да бъде дори неизползваемо, ако са закрити задължителни елементи.
Какви са иновациите в сектора за флексопечат върху опаковки през последните години?
Иновациите са инженерни, които засягат процеса на производство и не биха били от интерес за масовия читател.
По-интересни са иновациите от ИТ сектора, които внедряваме. Разработваме приложение, в което клиентите ще могат да виждат опаковките си предварително с VR очила в напълно реалистичен вид още преди да са произведени. Така неизвестните се свеждат до минимум и се дава максимална свобода на клиента да направи корекции навреме преди да се направят разходи.
В допълнение, оборудвахме и фотостудио за продуктова фотография. По този начин, един новостартиращ бизнес с нов продукт веднага получава снимки и видеа за промотирането му в интернет пространството. Това е един допълнителен индиректен начин, с който помагаме за брандинга дори след като сме си свършили работата по напечатването на опаковката.
Повече информация за услугата дизайн и печат на опаковки, предлагана от РБ Пласт, може да откриете тук: https://rbplast.bg/.