fallback

Импулсивни покупки - ето как може да ги предотвратим

Понякога купуваме нещо спонтанно, от чисто любопитство

12.07.2021 | 12:13 Автор: Юлия Христова

Сигурно често сте си казвали: „Този път ще купя само това, което ми трябва!“ Но след това все пак се прибирате вкъщи с неща, които не са били в списъка Ви за пазаруване.

Как можете да предотвратите подобно импулсно купуване? Екип от Катедрата по психология в Julius-Maximilians-Universität (JMU), Бавария, Германия, разглежда подробно проблема. Отговорът не е толкова прост, според психолога д-р Ананд Кришна. Основно значение има какъв тип човек сте - търсещ удоволствие или човек, който се фокусира върху сигурността.

Д-р Кришна и колегите му - София Рийд и Мари Мейкснер, публикуват резултати от проучването си в списание PLOS ONE.

Понякога купуваме нещо спонтанно, от чисто любопитство. Например, ако е нещо, което досега не сте опитвали. В други случаи искаме просто да се поглезим. Това може да бъде шоколадово блокче, красива декорация за хола или страхотен чифт нови дънки.

Според психолозите „хората на удоволствието“ са спонтанни по природа. Те спонтанно вземат решения и все по-често е необходим относително малък импулс, след който трудно биха си казали "не“ през поредната спонтанна покупка. В някои случаи от полза може да бъде бележка в портфейла, която казва "Спри!“ или нещо подобно.

Но данните от изследването показват интересни резултати. Дори  хората, ориентирани към сигурността, могат да бъдат склонни към импулсивни покупки. Ако са в добро настроение те са също толкова изкушени да се поглезят с нещо добро, както търсещите постоянно удоволствия. Голямата разлика е, че без значение какво в крайна сметка правят, на тях им отнема по-дълго време да вземат крайното решение. Резултатите са от общо 250 участници.

Стоките, които определени клиенти биха закупили с удоволствие в рамките на един ден, могат да останат и за следващата седмица, месец или година. Това предполагат резултатите от психологическия анализ на психолозите. Причината изглежда, че зависи от емоционалното състояние, в което клиентите влизат в магазина, а не от това дали са по-склонни да си доставят удоволствие и да се награждават или не.

Все още е отворен въпросът какво правят клиентите, ориентирани към сигурността, когато трябва да действат под натиска на времето. Например, ако не искат да си купят шоколадовото блокче, защото сутринта са стояли на кантара, който е показал два килограма отгоре. Може би все още посягат към бонбоните, когато трябва да побързат към касата, защото няма достатъчно време за размисъл, пише puls.bg.

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК

fallback
Още от Любопитно
fallback