Марката “Барби” и психолози от университета в Кардиф (Великобритания) проведоха проучване, което потвърди, че играта с кукли насърчава развитието на съпричастност при децата или т.н. емпатия. Дори ако детето играе само, то ще придобие умения за обработка на социална информация.
Емпатията – ключово социално умение
Емпатията е сложно понятие, което включва способността да се идентифицират нуждите и желанията на другите, да се изгради ответно собствено поведение, да се взаимодейства, като се вземат предвид интересите на другите, да се приемат други гледни точки и да се разрешават конфликти. Родителите поставят голям акцент върху развитието на тези социални умения у децата си.
През юли 2020 г. “Барби” проведе глобално проучване сред 15 000 родители на деца на възраст от 3 до 10 години в 22 държави. Резултатите от проучването показват, че общо 91% от родителите смятат емпатията за ключово социално умение, което биха искали да видят в детето си. Приблизително същия брой – 92% – са съгласни, че емоционалната интелигентност, включително съпричастността, е важна за благосъстоянието на детето им. В същото време се смята, че тези умения се формират в процеса на лична комуникация, тоест в ситуации, когато детето е в детски колектив.
Правилна игра
Проблемът с развитието на социални умения при децата излезе на преден план през 2020 г. поради принудителната карантина. От пролетта на 2020 г. населението на повечето страни се оказа в изолация, децата загубиха обичайната възможност да общуват със своите връстници, да ходят на детска градина и училище. Във вече споменатото проучване над 70% от родителите признават, че са загрижени за това как заключването и „затвореният“ живот могат да повлияят на по-младите членове на семейството им и способността им за социализация. 74% от анкетираните заявяват, че са готови да насърчават децата да играят с играчки, ако разбират, че тези дейности ще помогнат на детето да развие социални и емоционални умения.
В проучване, поръчано от марката “Барби”, психолози от университета в Кардиф изследват как развитието на емоционалната интелигентност е свързано с естеството на игрите, които децата играят. Общо 42 деца (20 момчета и 22 момичета) са взели участие в проучването. Те са били разделени на четири групи и всяка от тях имала своя собствена дейност: самостоятелна игра на кукли, игра на кукли с друг човек (асистент-изследовател), самостоятелна игра на таблет и игра на таблет с друг човек (асистент-изследовател).
През цялото време, през което децата играели, те носели специални “шапки” със сензори, използващи технологията fNIRS. Сензорите задействат светлинни сигнали, които определят нивото на хемоглобиновия поток в различни части на мозъка. Ако нивото на хемоглобина в някоя от областите се повиши, значи че областта в дадения момент работи по-активно. За игра на децата били предложени разнообразни комплекти под кодови имена „Семейство“, „Животни“ и „Дом на мечтите“. С помощта на тази техника било възможно да се установи, че играта с кукли Барби – както при момчетата, така и при момичетата в еднаква степен – активира точно тази област на мозъка, която е отговорна за възприемането и обработката на социалната информация, съпричастността и, следователно, за емоционалната интелигентност, пише БГНЕС.
Известният семеен психолог, педагог и публицист Людмила Петрановская коментира резултатите: "Учените отдавна говорят за положителното въздействие на игрите върху развитието на децата и съвременните технологии ясно потвърждават за влиянието на играта с кукли върху развитието на емпатията. Освен това изследователите установиха кои области на мозъка се активират, когато детето играе самостоятелно. Оказа се, че същите области, които са свързани с обработката на социална информация. Тоест с разиграването с кукли Барби на сцени и диалози детето създава във въображението си ситуации на „истинско“ общуване и изпитва социални емоции, дори ако липсват други хора са наоколо“.
Снимка: Pixabay
Харесайте страницата ни във Facebook ТУК