Наближава един от най-важните моменти в годината за онлайн търговията. Черният петък е психологическото начало, което казва "Старт" на големите намаления, коледното настроение и подаръци. Събитието е стартирало с цел да се "освободят складовете" от застояла стока, за да могат търговците да реинвестират средствата си. С времето това става едно от най-дългоочакваните събития в целия свят не само за търговците, но и за потребителите.
Подготовката за Черния петък е най-ключовият момент. Ако не планирате правилно, рискувате да инвестирате сума, която няма да има добра възвръщаемост и дори може да се получат значителни загуби.
Затова специалисти от SEOMAX обединиха сили и днес ви представят 6 съвета за онлайн маркетинга и рекламирането по време на Черния петък:
1. Християна Петкова (Маркетинг мениджър в Дигитална агенция SEOMAX) - Планирайте умно и спазвайте графици:
Черният петък е няколко дни, в които вие трябва да извлечете максимума. Затова препоръчваме да започнете да планирате кампанията си поне месец и половина преди събитието.
Най-важните неща, които трябва да планирате на първо време:
- Кога ще организирате Черния петък?
Тук трябва добре да се запознаете с конкуренцията си и кога те планират да организират Черния петък. Обърнете внимание и на големите брандове и онлайн магазини, по които се водят потребителите в съответната държава. Когато няколко сайта доминират на това събитие, често се случва те да определят кога ще бъде Черния петък. Случва се потребители дори да се объркат за датата на събитието, защото големите брандове са го изместили в други дни.
Все пак, ако не сте сигурни, ще ви представя често предпочитани дати за Черен петък 2020:
20.11.2020; 27.11-30.11.2020; 27-29.11.2020; 16.11-22.11.2020; 23-29.11.2020; 20-22.11.2020; 16-29.11.2020
- Кои ще са продуктите, които ще бъдат в намаление? Какъв процент намаление ще комуникирате?
Препоръчваме да включите няколко топ продукти в промоцията си, за да ги използвате в криейтивите си за "котвичка" в кампаниите. Важно е да предоставите примамлив процент отстъпка, с който да привлечете вниманието.
- Определяне на цели. Планиране на каналите за рекламиране, видовете кампании, бюджет
Спрямо целта си ще определите каналите, видовете кампании и бюджета, с който ще я постигнете.
- Съставяне на график за изработка на материали, настройване на кампаниите
Препоръчваме да сте готови поне 4 дни преди датите с настройването на кампаниите си, за да имат време платформите да прегледат кампаниите ви и да ги одобрят.
2. Обявете предварително кога ще бъде Черния петък
Това е тънък момент, защото при обявяването му значително по-рано има вероятност да намалеят поръчките ви през останалото време. Потребителите ще очакват Черния петък и ще забавят покупката си. Затова препоръчваме да анонсирате кога ще го организирате от 2 до 5 дни преди събитието.
3. Петър Дяксов (Управляващ съдружник в SEOMAX) - Бъдете честни и открити
По време на Черния петък компаниите са надпреварват да предоставят големи намаления със 70%, 80% и дори 90% отстъпка от стандартните цени. За съжаление, честа практика е да се завишават изкуствено цените преди разпродажбата и след това драстично да се намалят по време на кампанията. Това може да създаде усещане, че намаленията са големи и много хора да се заблудят по примамливите цифри, но какво би се случило с лоялни клиенти и последователи? Ще продължат ли да ви вярват на бранда, ако са били подведени?
По-добре заложете на по-ниски отстъпки, ако не може да си позволите прекалено високи. Опитайте да продадете залежала стока, дори и без да търсите голяма печалба, понеже това е изначалната идея на Черен петък.
4. Уведомете вашите последователи
Най-лесно, евтино и бързо бихте успели да генерирате продажби, ако уведомите вашите настоящи последователи и клиенти. Изпратете имейли на всички, които са се записали да получават промоционални съобщения. Пуснете рекламни кампании за лоялни клиенти, потребители, които са направили поръчка, посетители на сайта или такива, които са последователи на компанията в социалните мрежи. Изпратете и браузър нотификации към записалите се. Това е аудиторията, която би могла да ви донесе най-голяма възвръщаемост на инвестицията за реклама, понеже няма да трябва да тепърва да я запознавате с дейността на вашата компания.
5. Димитър Денев (Мениджър Бизнес развитие, клон София в SEOMAX) - Не подценявайте техническия аспект!
Обърнете внимание на вашия хостинг. Имате ли достатъчно ресурси? Какъв трафик очаквате да имате в деня или дните около Черния петък? Необходимо ли да подсилите инфраструктурата си? На тези въпроси не е задължително сами да си отговорите. Консултирайте се с вашия хостинг доставчик. Разкажете какви са плановете ви, каква кампания планирате и какви резултати очаквате. Тук е мястото на техническия екип на вашата хостинг компания. Те ще анализират сайта ви, моментното потребление, очакваното натоварване и ще ви кажат имате ли нужда от допълнителен ъпгрейд, или имате необходимия капацитет да поемете натоварването.
Тествайте сайта си и мобилната версия. Мобилната версия два пъти! Да точно така. Мобилната версия вече е по-важна от десктоп версията. Стандартно над 70% от трафика ви минава през мобилни устройства. Ако на мобилни устройства сайтът ви се зарежда бавно, процесът на поръчка е затруднен, разглеждането и изборът на продукти не е интуитивен. Ако изскачат прозорци, които пречат, ако възникват различни бъгове, това със сигурност трябва да бъде отстранено като проблеми за Черния петък. Иначе просто няма да си струват всички останали усилия, които влагате.
Има ли някой за консултация?
Подсигурете си екип за обслужване на клиенти. В зависимост от стоките, които предлагате, необходимостта от клиентски съпорт за всеки онлайн магазин е различна. Анализирайте средния брой на обаждания по телефона, запитванията през чат, имейл и социални мрежи. Вижте тази бройка при какъв средно дневен трафик се реализира. Сега изчислете колко повече посещения очаквате в дните около Черния петък и прогнозирайте какъв ръст на клиентските запитвания очаквате. Ще успеете ли да се справите с екипа, който имате в момента? Ако смятате, че може да се получи претоварване, а това да доведе до недоволни клиенти и пропуснати поръчки, то помислете за подсилване или реорганизация на екипа през тези дни.
БОНУС: Какви аудитории да използвате за Facebook реклами:
- Кои са най-работещите кампании и аудитории за последните 6 месеца?
- Имате ли аудитории, базирани на Event Add to Cart, Initiate Checkout или най-добре Purchase?
- Имате ли Lookalike на тези аудитории (1-10%)?
- Имате ли Engagement аудитории от последните 30, 60 или 90 дни – за Facebook и Instagram?
- Имате ли аудитории на хора посещавали сайта ви за последните 7, 14, 30 дни. Ако бизнесът ви предполага по-продължително време за решение, може да заложите аудитория на хора, посещавали сайта ви повече от веднъж през последните 30-60 дни.
- Ако използвате видеа, изведете аудитории на хора, гледали 75% или 95% от видеата (особено за по-кратките). При по-дългите можете да тествате и с 50%.
Харесайте страницата ни във Facebook ТУК