Мъж е преследван от колекторска фирма за сметка от 20 лв

Динко Драгнев е един от принуждаваните да плащат задължения на починалите си роднини

09.01.2017 | 21:44 Редактор: Жанета Нейкова
Мъж е преследван от колекторска фирма за сметка от 20 лв

Да осъдиш покойник за неплатена сметка! По данни на обществения защитник, колекторските фирми у нас масово търсят задължения, дори и след смъртта на хората. Стига се дори до абсурдни ситуации, при които Арбитражният съд принуждава роднини да плащат огромни суми за мобилни услуги например, а сметка от 20 лева да нарасне до няколкостотин лева. 

Преди няколко месеца Динко Драгнев получава телефонно обаждане. Мъжът е предупреден от съседи, че една колекторска фирми го търси упорито. Причината - покойният му брат - Тодор има неплатена фактура към мобилен оператор. Задължението е в размер на 20 лева, от 2009 година. 

"Човек, който няма как да се защити, да бъде въвлечен в спор - няма начин това да е нормално" възмущава се Динко Драгнев. 

Тодор е починал на 1 март 2016 година. Телефонната компания продава дълга му на колекторска фирма. А тя от своя страна завежда дело в Арбитражния съд.

Динко разказва, че първоначално е помислил, че е станала грешка. Веднага се свързва с представител както на фирмата, така и съда.

"Той казва - "господине всеки ден получавам по 20, 30, 50 обаждания от длъжници като вас. Или ще доставите документи, които да потвърдят вашата теза, или отивате на решение, което не подлежи на обсъждане и ще има допълнителни разходи", разказва Драгнев.

Казусът се оказва Параграф 22. По делото са приложени дори и доказателства, че куриерска фирма е уведомила починалия Тодор за неплатената фактура.

"Уведомила в кавички, че няма как куриерска фирма да има връзка с оня свят", каза омбудсманът Мая Манолова.

А резултатът - покойникът е осъден за сумата от 233 лева и 59 стотинки. В това число влизат неплатената сметка, начислените лихви и дори разноските по делото.

"Не става въпрос за сумата, става въпрос за едно състояние на обществото ни. Дали са 20, 40, 50 лева - за мен не са проблем. Проблемът е в отношението към човек, който хем е длъжник, хем е починал", продължава Динко.

Омбудсманът сезира всички народни представители и настоява в последните дни на този парламент, депутатите да приемат законови промени, които регулират потребителските спорове и отношението към длъжниците.

Репортаж на Методи Владимиров: