Периодът около Коледа е един от най-силните за търговците. Тогава и потребителите са склонни да харчат повече, а времето от Черния петък през ноември до Нова година е и времето, в което се отпускаме най-много да купим на пръв поглед изгодни стоки за себе си или за подаръци за близките.
Експерти в областта на потребителските права обаче и тази година обръщат внимание на триковете за привличане на внимание от страна на продавачите и някои откровени измами с намаленията или качеството на стоките.
Рисковете от нелоялни практики се крият най-вече в цените при намаленията – обявената реална цена преди отстъпката е завишена или не е обозначена, качеството не отговаря на представеното или стоката не е оригинална.
От известно време най-честото място, където можем да станем жертва на измама са социалните мрежи. Там и потребителските ни права са по-уязвими, тъй като най-често става дума за привлекателни страници с добре подбрани снимки, а продавачите са неизвестни или нерегистрирани като търговци частни лица. От друга страна – Интернет е пълен с хиляди съмнителни и в много от случаите измамни сайтове с много агресивна реклама, където нерядко поръчаните стоки изобщо не пристигат, но клиентите вече са заплатили и не могат да възстановят платеното.
Още нещо важно, което експертите съветват – винаги да проверяваме и четем внимателно написаното на етикетите на стоките, независимо какви са те. Важно е да има ясна и конкретна информация както за производителя, така и за вида и характеристиката на дадения продукт.
Колко често можем да се натъкнем на ментета на българския пазар, как да разпознаем реално ли е намалението и да сме сигурни, че няма да станем жертва на измама в периода на голямото пазаруване? Дебат в студиото на "Директно" с бившия председател на Комисията за защита на потребителите Стоил Алипиев и директорът на Дирекция "Експертиза и опозиция на марките и географските означения" към Патентното ведомство Николай Братов.
Гледайте целия разговор във видеото.