Директно

Всеки делничен ден от 17:50 часа
още

Кое ще накара шофьорите да спазват правилата и да не убиват по пътищата?

Стават ли водачите по-дисциплинирани - коментар на Бойко Рановски и Силвия Петкова

18.10.2024 | 18:34 Редактор:

Над 350 загинали по пътищата на страната и над 7100 ранени при повече от 5600 катастрофи. Такава е статистиката на Главна дирекция "Национална полиция“. В сравнение със същия период на 2023 г. броят на пътните инциденти е с 840 повече, загиналите са незначително по-малко, а пострадалите - с 802-ма повече.

Основните нарушения на пътя са несъобразената скорост, отнемане на предимство и извършване на неправилна маневра, показват анализите на институциите.

На този фон темата за борбата с войната по пътищата у нас е част от не една и две политически платформи по време на предизборната кампания. Редица експерти обаче отчитат, че ситуационните мерки, постоянното прекрояване на Закона за движение по пътищата и Наказателния кодекс не дават очаквания резултат.

Постоянно задълбочаващата се политическа криза и нестабилността спират и работата по дългосрочни и ефективни стратегии за справяне с проблема.

Дебатът за размера на наказанията и прилагането им не спира да бъде на дневен ред, докато усещането за несправедливост след случаи като Георги Семерджиев, Димитър Любенов и Кристиян Николов продължава да белязва обществените реакции.

А, докато споровете за това справяме ли се или не с пътния травматизъм, протестите на близки и роднини на жертви на пътя не спират. Само преди ден от столичната полиция съобщиха за поредния абсурден случай на шофьор, преминал по Околовръстното шосе на София с над 260 км/ч.

Дебат по темата в студиото между Бойко Рановски от Държавната агенция ''Безопасност на движението по пътищата'' и адвоката по наказателно право Силвия Петкова.

Позицията на Силвия Петкова

"Единствените мерки, които бяха предприети последната година бяха свързани с отнемането на автомобилите от водачите, които управляват след употреба на алкохол и наркотични вещества. Това далеч не е сред основните причини за ПТП-та. По отношение на несъобразената скорост, неправилното изпреварване не съм наясно да са предприети конкретни мерки, за да коментираме работещи ли са те. По отношение на отнемането на автомобили - до юли 2024 г. според статистиката на МВР има повече тежки ПТП отколкото през 2019 г., когато такава мярка не се е прилагала. На този етап не можем да кажем, че тази мярка е довела до намаляване на катастрофите", коментира Петкова. Според нея най-добра превенция би имал засиленият контрол по пътищата.

Мнението на Бойко Рановски

"За да дадем оценка на една мярка дали е успешна или не, трябва да мине време. Сигурен съм, че всичко което се предприема е в правилната посока. Мерките са правилни, а дали постигнатите резултати са достатъчни, това не мога да кажа. Дългосрочните цели, дейностите, които са в изпълнение на тези дългосрочни цели и ангажиране на институциите са правилни. Всяка институция трябва да изпълнява задачите си отговорно", призова Рановски.

По думите му МВР е засилило контролната дейност, най-вече чрез камери, а броят на установените нарушения е 2 млн.

"Шофьорите намалиха скоростта, което оказва пряко влияние - ако някой е щял да загине, сега е в графата ранени", даде пример експертът от Държавната агенция ''Безопасност на движението по пътищата''.

Гледайте целия разговор във видеото.