Директно

Всеки делничен ден от 17:50 часа
още

Как трябва да се погрижат за нас авиокомпаниите при закъснял полет?

Тепърва ще се увеличи количеството жалби заради IT срива, отбеляза Соня Спасова

26.07.2024 | 15:00 Редактор: Деси Николова

Заради глобалния компютърен срив стотици хиляди пътуващи останаха по летищата или се наложи да чакат дори по едно денонощие, за да бъдат превозени. Последиците от всичко това все още са налице с много закъсняващи полети и хора, на които бяха провалени ваканциите.

"Имахме жалби и обаждания свързани с проблеми, които бяха породени от този срив. Хора не успяха да се приберат навреме или се наложи да бъдат премаршрутирани. Тепърва ще се увеличи това количество, защото ние можем да се намесим едва след като потребителят се е свързал с търговеца. Правилото е, че все пак първо трябва да се обадиш към авиоокомпаниите, а след това към нас", коментира директорът на Европейския потребителски център - България Соня Спасова в студиото на предаването "Директно".

Някои авиокомпании вече обявиха компютърния срив като извънредно обстоятелство и вероятно ще откажат да изплатят финансови компенсации на пътниците, чиито полети са били закъснели или отменени.

"Всичко е въпрос на доказване. Според регламент 261, който регулира въздушния превод и правата на пътниците, така наречените извънредни обстоятелства са тези, които не са били могли да бъдат избегнати, въпреки че авиокомпаниите са взели всички разумни мерки. Въпрос на доказване е това дали наистина е можело да бъде избегнато. Различни гласове се чуват, най-вероятно ще се приеме, че не е могло да бъде избегнато, правейки го извънредно обстоятелство, от което страдат всички", отбеляза Спасова пред Bulgaria ON AIR.

По нейни думи авиокомпаниите са задължени да се погрижат за нас, ако полетът ни бъде отложен повече от два часа - да осигури храна и освежителни напитки, а при необходимост и място за нощуване, както и превоз от и до летището. Ако това не се случи пътниците може да си осигурят тези неща сами, а в последствие да претендират да им се възстановят тези суми.

Гледайте целия разговор във видеото.