Българското училище получава оценка между 4 и 5 от родителите. На фона на това учителите се харесват, сочат данните от последно проучване. Участието на родителите в училищния живот е слабо. Причината е, че те нямат яснота каква би могла да бъде ролята им в него.
"Родителите получават на входа на училището, онзи остарял формат, който е толкова внедрен в образованието. Ти получаваш достъп до 2-3 класически родителски срещи, до консултации, ако има проблем детето и горе-долу това е форматът. Цялата родителска сила и капацитет не е използвана. Отново трябва да се повдигне ясен и искрен разговор за това каква е ролята на обществения съвет, на училищното настоятелство и дали те трябва да продължават да са формални структури, които въздействат от време на време или трябва да бъдат активни", каза социологът Давид Кюранов в предаването "Директно".
В изследването отново се вижда изключителната нужда родителите да бъдат поканени в училищата. Родителите могат да бъдат използвани като изключителен ресурс, но трябва се обърнат към тях.
"Данните ясно показват инерционната рамка между училището и семейството. Знаем, че един път в срока ще има родителска среща, знаем какво ще стане там, знаем, че ще получим сравнително повърхностна информация за нашето дете, но така се прави. Когато се предложи вариант за индивидуална родителска среща, той се приема доста добре. Приема се още по-добре идеята за тематичните родителски срещи - когато се събираме да обсъдим даден проблем", допълни Кюранов в ефира на Bulgaria ON AIR.
"Тези предложения за индивидуални родителски срещи са нещо, което ние като организация правим от 10 години и да в тези ситуации виждаме голяма посещаемост и интерес от страна на родителите. Индивидуалният подход е крайно нужен", заяви изпълнителният директор на Асоциация родители Яна Алексиева.
Друга тенденция, която се откроява в изследването, е че родителите все по-трудно мотивират децата си да учат.
"Трудността да мотивираме децата да учат се съчетава с това, че родителят се опитва да запази доброто общуване и доверието с детето си. Особено когато говорим за деца след 5-и клас. Трудно е от една страна да запазиш доверие, а от друга да си непрекъснато стража над стола на детето и да гледаш как си пише домашното. От своя страна училището също има своя дял. Изследването отново показва, че учебният материал е много зле поднесен", категоричен е Кюранов.
"Ние се надяваме, че правейки това изследване, което ще дадем и на Министерството на образованието, ще говорим за визия в образованието, качество в образованието, обществен и много голям разговор. Образованието е разговор, който вълнува всеки. То е част от живота на абсолютно всеки", заяви Алексиева.
Гледайте целия разговор във видеото.
преди 8 месеца