fallback

Феноменалният ефект на топката

Евро 2012 може да е паметно първенство или да се забрави бързо. Но то вече преобрази домакините си.

01.06.2012 | 16:04

НАЙ-СИЛНИЯТ ТУРНИР. 16 национални отбора започват най-престижната спортна надпревара в рамките на Стария континент. Европейското първенство по футбол с право е смятано за по-силно от световтото. На мондиали през континентални квоти влизат отбори под средно ниво, а тук квалификациите отсяха 13 от най-силните 20 в прецизната ранглиста на ФИФА.

За трофея от 8 юни до 1 юли ще спорят шампионът Испания (№1 в света), главният претендент Германия (2), Холандия (4), Португалия (5), Англия (7), Хърватия (8), Дания (10), Русия (11), Италия (12), Гърция (14), Франция (16), Швеция (17), Ирландия (18), Чехия (26) и “средняците” Украйна (50) и Полша (65), които като домакини се класират без пресявки.

Девизът на Евро 2012 е "Творим история заедно" и това не е само заради общото минало на двете страни. Полско-украинското домакинство е третото съвместно от общо 14 първенства, но историческо първо в Източна Европа. Това ще е и последният турнир с 16 отбора. За следващия през 2016 участниците ще бъдат увеличени на 24, близо половината от всички национални федерации в рамките на УЕФА.

ПРЕСЕЛЕНИЕ НА НАРОДИТЕ. Най-популярната игра има все по-големи икономически, социални, мултикултурни измерения. Тя ще размести огромни човешки потоци из Стария континент. Инвазията на над милион запалянковци към Полша и Украйна оказва глобален ефект върху туристическия пазар, като отваря врати и за тези, които искат да се спасят от футболната треска.

Световните и най-вече европейските курорти очакват отлив от Западна Европа и Русия в посока към първенството, затова свалят цени и търсят нови гости. Само от Полша към 150 хиляди души ще поемат зад граница през юни вследствие по-изгодни почивки в чужбина на фона на наплива и ценовия ръст във футболната територия. Резервираните самолетни билети от градове-домакини на Евро 2012 надвишават с повече от 10% аналогичния период на миналата година.

Обатно, в Полша и Украйна своите гости чакат традиционните фензони в центровете на градовете и къмпинги в околностите им. Например, палатковият лагер Litvinovka Football Fan-Camp на 35 км от Киев има капацитет да осигурява отлични битови условия на 3000 души дневно върху площ от 20 хектара, има ресторант за 500 души, музиканти ще изнасят концерти за забавление на лагеруващите.

За Евро 2012 ще пристигат гости от цял свят, затова УЕФА назначи специален "посланик" в Китай и упълномощи шанхайска компания да обслужва туристите от страната, Хонконг, Макао и Тайван.

ИКОНОМИЧЕСКИ СКОК. Евро 2012 има революционен икономически ефект за двете страни. Освен със стадиони по висши световни стандарти, осемте градове-домакини се сдобиха с нови терминали според изискване на УЕФА летищата да обслужват поне по 30 хиляди пътници на ден. В полския Вроцлав например новият терминал вдига пропускателната способност с 1.2 милиона пътници - до 3.2 милиона годишно. В украинския Донецк капацитетът скача 10 пъти – от 300 до 3100 пътници на час. Аерогарите дърпат напред обществения транспорт (специално за първенството автобуси ще извозват 4100 пътници на час от голямото киевско летище "Бориспол" до метрото). На национално ниво са модернизирани ЖП транспорт, пътна инфраструктура, хотелска база.

Украйна, която е извън ЕС, преживява истински инфраструктурен бум. "За страна със 74 години планова икономика това е не само уникален шанс за туристическа презентация, а и като цялостен образ на съвременно и безопасно място за бизнес", обяснява вицепремиерът и министър на инфраструктурата Борис Колесников. Директорът на оргкомитета на първенството Маркиян Лубкивский обобщава: "За нас това е не само спортно събитие, а геополитическа перспектива".

Украйна осъществи сериозен преход от влакове на дизелово гориво към електрически, обновени са стотици километри железен път и това значително завишава скоростта. По сътрудничество с Hyundai страната ще получи 10 скоростни влака, шест от които ще са на линия за Евро 2012. Украйна се сдоби и с двуетажни скоростни влакове Skoda Vagonka, които ще пътуват между три областни центъра - Харков, Донецк и Днепропетровск, а цените ще са като на автобусите по тези направления.

СОЦИАЛНИТЕ АСПЕКТИ НА ЕДНА ИГРА. В страна с тежки демографски и икономически негативи като Украйна първенството провокира социален ефект, с какъвто Европейският съюз би се гордял. Бившата съветска република организира достойна за рекорди Национална купа за ученически футбол Евро 2012. Над 10 хиляди отбора, 8 хиляди мача, милиони зрители – това е равносметката от началния етап с градски и областни надпревари през март до двубоя за трофея на 12 май. Финалът на Олимпийския стадион събра невиждана за мач между ученически отбори публика от 46 хиляди зрители. Генералният секретар на УЕФА Джани Инфантино не скри възхищението си от мащаба, нивото и емоциите на турнира, след като лично награди победителите с копие на Европейската купа и билети за финалния мач от голямото първенството, който ще се играе на същия стадион.

От една главна цел – детски празник и популяризиране на здравословния живот, проектът доби гигантско значение. Водещи спортисти подпомагаха по места реализацията, преди мачове в много градове имаше съпровождащи културни прояви, девойки и дипломати правеха свои турнири. Заради емоциите на места дори обявяваха премии и почивки за децата. Големият залог обаче не опорочи съдийството и до финала стигнаха провинциални отбори вместо предварително сочените за фаворити. За момчетата този турнир стана сбъдната мечта, спомен и стимул за цял живот. Те играха на най-добрите стадиони, почувстваха духа на големия футбол, а някои дори получиха и предложения от елитни академии. Затова тази игра е наричана феномен.

fallback
fallback