Влязохме в свободна медийна ниша в България

В. Дремджиев, директор новини на „БЪЛГАРИЯ ОН ЕЪР" в интервю за в-к Класа

30.09.2011 | 11:10
Влязохме в свободна медийна ниша в България
Влязохме в свободна медийна ниша в България

- Господин Дремджиев, отново сте в национален ефир. Освен като автор и водещ на блока „Денят он ер” оглавихте и новините на „България он ер” тв, която влиза в изцяло нова ниша на тв пазара – бизнес телевизия.
- Трудно ли се реализира български проект, който не отстъпва като визия и съдържание на CNBC?
Винаги е важно да се следват добрите световни практики в медиите. Най-малкото защото е сигурно, че моделът е добър. В този смисъл това, което започнахме да правим, е да запълним една медийна ниша в България - аналитичен и професионален подход към бизнес темата. Ако някой преди пет години се е съмнявал, че в България има нужда от такава медия, от анализ на теми, днешният новинарски поток го опровергава. Дори масовите електронни медии са принудени да гледат към икономическата тематика, защото всички други теми изведнъж избледняха на фона на големите битки - за еврото, против дефицитите, за производителност, за добър мениджмънт. В този смисъл нашата телевизия се появява в най-подходящия момент. Има тяга на публиката към тези теми.

- Каква е реакцията на бизнеса след старта и потвърдиха ли се очакванията на мениджмънта за необходимостта от новата икономическа телевизия на медийния пазар у нас?
- Когато една медия още не е направила един месец от старта си, това е малко, но и достатъчно време, за да се чуят първите реакции. За голяма радост на всички в телевизията те са много положителни и се надявам, че с фините настройки, които правим, както и с новите елементи, които влизат в програмата, да бъдем още по-интересни на нашата публика. Но една телевизия е маратонско бягане, а ехото от стартовия пистолет още не е отзвучало...

- Кой е приоритетът на медията в битката с интернет и социалните медии, балансирайки между бързината на информацията и отговорността за нейната достоверност?
- Ние следваме добрите практики на големите световни медии, на икономическите канали. Няма битка на медиите в смисъл на гладиаторски битки. Винаги хората, или поне тези, които ни интересуват, са се интересували от едно нещо - качеството. В този смисъл добрата журналистическа работа прониква до публиката чрез всички канали на медиите. Въпросът е да се спазват писаните и неписаните правила на професията. Оттам нататък всичко е въпрос на хъс, на желание за работа, на удоволствието да си бил полезен на хората, които са ти гласували доверие да те гледат, четат, слушат... Ние не гоним бързината, за това са агенциите, а дълбочината на анализа. В това е майсторлъкът. Или ако се пошегувам - то с бързина не става, трябват четене и коментиране!

- Наложихте в работата на тв журналистите стратегическата роля на „ънкарите”. Защо този модел, в който водещият представя новините на публиката от първо лице, ви допада и кои са силните му страни?
- Просто това е стил в журналистиката, който винаги ми е допадал и съм се чувствал отлично в него. Хубаво е, когато има медия в България, която го използва. Това е голяма рядкост за нашия район, защото повече е присъщо на развитите и богатите общества, където има почит към личния почерк на всичко, което се върши - от музиката, през модата, до журналистиката. По отношение на професионалните стандарти в практиката си отстоявам правилата: да бъдеш честен, да знаеш червената граница на морала, която никога не пристъпваш. Другото е лесно....

- Програмата се излъчва и в ефира на радиото към медийната група. Този крос медиен проект ще има ли своето интерактивно продължение?
- Радио „България он ер“ излъчва страхотна музика, която е подбрана от Кирил Маричков, а новините и предаванията са подготвени от журналистите на телевизията. Но всъщност сайтът на цялата медийна група е нещо, което живее свой собствен и относително отделен живот в интернет, такива са законите на мрежата...

- Разбираеми ли са за широката аудитория темите от микро- и макро икономиката, развитието на пазарите, нивата на валутните курсове и котировките?
- Днес всичко се превърна в икономика, в бизнес, в прогнози и дори в страхове от неясното бъдеще на финансовия свят. Тоест всеки, който иска да знае какво му определя бъдещето, е добре да наблегне не толкова на хороскопите, а на анализите и котировките. Може би там са заложени знаците на съдбата. Не мисля, че икономическата криза е отминала. Засега е ясно само, че алчността и липсата на воля отвориха кутията на Пандора, какво има на дъното, предстои да видим...

- Информационният поток е изпъстрен с драматични и съдбоносни новини, нерядко дори тежки за оповестяване. Има ли място за оптимизъм в новинарската професия?
- Разбира се. Ако не беше така, нямаше да се захвана с този занаят. Хората имат нужда от надежда, от неща, в които да вярват, и едно от тях е, че ще имат партньор, с който да направят своя бизнес - може би малък, но успешен. За да успеят да дадат на децата си старт в един свят, който не е особено ясен. Но така е било винаги...

- Кой е съветът, който бихте дали на младите журналисти на старта им?
- Тръгвате на маратонско бягане!

Прочетете интервюто на: www.klassa.bg