От Мартина Ганчева
Игри за възрастни. Децата и зрелите хора си приличат в търсенето на забавление посредством игрите... Но порасналите вече хлапета дали винаги избират добрия герой в игрите? Или лошото има превес. Игра в парка, игра в мрежа на компютъра или игра в група в лабиринтите на древна египетска пирамида? Екипът на Днес попита събеседниците си.
"Аз съм за игрите навън, но не можем да изхвърлим компютъра през прозореца. За децата компютърните игри са приоритет все повече. Затова е хубаво да им се подаряват играчки, които провокират фантазията. Чрез игра децата се приобщават към света на възрастните. Телевизията не бива да се превръща в безплатна бавачка. Децата се пренасищат с образи." - коментира в ефира на Днес детският психолог Димитрина Проданова. Тя обаче допълни, че ще бъдем от ерата на динозаврите, ако отричаме компютъра.
"В София има повече стаи на загадките, отколкото в цяла Италия." - информира Георги Папучаров от Offline real escape room и разказа, че най-младият им клиент е 3-седмично бебе. По думите му все повече хора загърбват традиционните игри и забавленията на вън в стремежа си да се пренесат в една друга реалност.
Думите му потвърди и Николай Цеков, който е основател на един от първите магазини за бордови игри в България.
"Особено актуални са игрите със скрита идентичност. Човек като че ли се е пренаситил. Бордовите игри са вид бягство от реалността." - смята Цеков.
"Има стратегически, блъф, детски, ролеви, кооперативни игри. Те развиват логиката, мисленето, дори уменията за преговори." - разкри Петър Хераков, един от основателите на "Трите трола".
Стамат Узунов, който е състезател и секретар на Българската федерация по петанк разказа за магията на петанка и обясни правилата на тази игра.
Играта е занимание, присъщо и любимо не само на човека, но и на други животински видове. Антрополози, педагози и психолози са категорични, че тя е както основно средство за формиране на нови знания, така и за бягство от реалността и необходим релакс. Според големия изследовател Йохан Хьойзинха играта е "първична човешка функция", а Хомо Луденс - Играещият човек е творецът на собствената си културна еволюция. Какво носи играта на децата и какво дава на възрастните?
Наскоро с част от екипа на предаването посетихме един изцяло различен свят, изпълнен с мистерия и древност. Превъплътихме се в ролята на група археолози по стъпките на египетска тайна.
Лара Крофт, позната както на геймърите, така и на кино любителите, също търси древни артефакти от руините на храмове и градове по целия свят, като се подлага на смъртоносни опасности. Сигурно се досещате какво следва – подбрахме за вас няколко филма, базирани на, претворени във или разказващи за видеоигри. Каква е симбиозата между гейминг и филмовата индустрия?
Трудно е да си представим как във военнизирания свят на античността е съществувал силен обществен и духовен живот, за който свидетелстват безбройните културни паметници и текстове. Как са се забавлявали древните хора?
Хората прекарват свободното си време, разпускайки често в някоя игрална зала или в състезателни и семейни игри навън. Кои са най-популярните от тях и каква е тяхната история?
Някога поглеждали ли сте на играта като експеримент за възрастни? Създадена специално за всеки от играчите и в същото време без ясни правила. Заинтригувахме ли ви? Пренасяме се в света на киното – с едни от най-ярките примери за филми, в които главният герой е ИГРАТА.