fallback

Лъжите, на които вярваме

Как лесно се прави медийна манипулация в XXI век?

27.01.2016 | 13:29 Автор: Ирина Георгиева

От Мартина Ганчева

Лъжите, в които вярваме. Как лесно се прави медийна манипулация в XXI век? Вече не е нужно една лъжа да бъде повтаряна 100 пъти, за да стане истина. Пост в социалните врежи може да предизвика лавинообразен ефект. Както стана с псевдо новина за забрана на кръщенетата в ЕС. В същото време стотици коментират темата за отпадането на Паисий Хилендарски от програмата за литература в VI клас, без да си дадат ясна сметка кое е добре да се изучава по литература и кое по история. Манипулацията на масите е в ход. Но къде са марсианците на Орсън Уелс тогава? Всичко това коментира екипът на предаването Днес със събеседниците си.

За лъжата, за липсата на вяра, за хибридната война и за рационализацията на страховете говори в студиото игуменът на Кладнишкия манастир "Св. Николай Мириклийски Чудотворец" йеромонах Рафаил-Росен Стефанов.

"Във Facebook изграждаме собствения си имидж. Правим си вид PR."- смята Ани Дойчева от Академия за лични и социални умения.

"Това е нашата виртуална самоличност." - твърди Станислав Инчовски от Академия за лични и социални умения.

"Социалните мрежи не са медии и всеки може да публикува каквото си иска. Контролът идва от съвестта на самия журналист. Някаква вътрешна спирачка." - коментира главният редактор на Dnes.bg Златко Желев. 

"Медиите са като лопата - могат да имам полезно приложение, но може и да усмъртят някого." - добави доц. д-р Боян Кутевски, PR експерт и преподавател по реклама в НБУ. 

"Някога хората четяха между редовете. Сега очакваме да бъдем излъгани." - сподели Любен Дилов-син. 

"Една лъжа е добра, когато не ощетяваш никого." - сподели илюзионистът Мистер Хадес и направи фокус с карти в ефир. 

Как да разберем, че ни лъжат? Според американския експерт по езика на тялото Лилиан Глас, трябва да гледате внимателно лицето на събеседника и начина, по който говори. 

Социалните мрежи все по-често се използват като източник на информация. В условията на информационна война те се превръщат в удобна платформа за пропаганда, манипулация на общественото мнение и контрол над поведението на хората. Манипулирането на масите посредством медиите е не само тема на много разговори, но и основа на много научни трудове. Американският философ Ноам Чомски, формулира списък с "10 начина за манипулиране" с помощта на медиите.

Сигурно си спомняте за шегата на "Ку-Ку" за АЕЦ "Козлодуй"? През 1991г. любимото на българите студентско предаване разбуни духовете с новината в кавички, че електроцентралата на страната ни е избухнала. 

Преди 75 години известният американски актьор, сценарист и режисьор Орсън Уелс шокира Америка с радио пиесата си "Войната на световете". Защо едноименният радиотеатър по романа на Хърбърт Уелс за атака на извънземни провокира истинска паника сред милиони американци?

Защо Европа променя класическите приказки? Според Комитета за правата на жените, произведенията на литературата за деца формират в подрастващото поколение невярна представа за съвременния свят, затова четенето на такива книги трябва да се ограничи.

 

fallback
fallback