fallback

Състезанията от F1 в Бразилия и Сингапур са най-трудни за метеоролозите

Тайфун едва не удря пистата Сузука в Япония, по време на надпреварата през 2014 г.

19.10.2015 | 13:20 Автор: Красимир Кирев

Meтеорологът на Формула 1 Щефан Дийц даде интервю за предаването Време за времето, директно от пистата в Сочи. Той говори за особеностите на професията, технологиите, с които се гарантират най-точните прогнози за отборите и най-предизвикателните локации, от гледна точка на появата на дъжд.

Г-н Дийц, започваме нашия разговор с въпроса какво е да работиш метеоролог на Формула 1?

Бих казал, че е много специална работа.  Няма много метеорологи в света, които се занимават с това. На всяко състезание ние отиваме цял екип. Обикновено най-малко двама от нас са на пистата в състезателните уикенди.

Задачата ни е да изготвяме прогноза за времето в много специфични места по земното кълбо с много различен климат. Така една седмица сме в Русия, седмица преди това бяхме в Япония, Сингапур и т. н.

Не може да става дума за сравнение с някоя нормална работа в офиса, извършвайки рутинна метеоработа и прогнози, например само за България.

Ние се опитваме да направим възможно най-прецизната прогноза за местата, които са арена на състезанията от Формула 1.

https://www.facebook.com/vremezavremeto

Кои конкретно са задачите и отговорностите ви на пистата?

Най-напред това са краткосрочните прогнози, които отборите очакват от нас, за развитието на метеорологичната обстановка през целия състезателен уикенд. Най-важни са конкретните условия по време на всяка свободна тренировка, квалификацията и състезанието. Трябва да знаем ако има дъжд, кога ще дойде той. И колко време ще продължи. Колко ще е силен...

Решенията на отборите зависят от нашите прогнози. Дали пилотите да излязат на пистата, с какви гуми да го направят... Във втората тренировка в Сочи, например, имаше много силен дъжд. Отборите знаеха от нас предварително, че квалификацията и състезанието ще са на сухо, затова почти не взеха участие в сесията.

Освен всичко това, ние се занимаваме с много организационна работа. Носим със себе си голямо оборудване, което инсталираме предварително. Това са основно нашите радари, радио техниката и т. н...

Кога отивате на трасето, може би няколко дни преди самите отбори от Формула 1?

Да, обикновено пристигаме в понеделник, преди състезателния уикенд. Необходими са ни около два дни само, за да разгърнем техниката си. Следват тестове на машините, калибриране на уредите... След това е време и за прогнози, защото когато отборите дойдат на пистата, те искат готова прогноза.

Затова сме на място още в понеделник. Тръгваме се в понеделник на следващата седмица, ден след старта.

Как събирате метеорологичната информация в района на пистите? Какви технологии изпозлвате?

В общи линии ползваме метеорологични станции. Разполагаме с една основна, която позиционираме на покрива на сградата, където е падока. Тя измерва съвсем нормални метеопоказатели – температура, атмосферно налягане, сила на вятъра, влажност на въздуха и т. н...

Всеки път имаме измервателни уреди и на питлейна. Те ни дават информация за температурата на пистата. Важно е да кажем, че имаме специални ултразвукуви сензори, които са насочени надолу и установяват точната температура на асфалта.

На европейските състезание, ние имаме и допълнителни метеостанции около пистата, така че отборите получават още по-подробна информация за това от коя посока идва вятъра и с каква сила на всеки отделен сектор или завой от трасето. Това важи и за температурата, особено на големи писти, като Спа – Франкошамп в Белгия.

Това е много важно за тях, защото това е една широка писта, на която условията винаги се променят много бързо.  И са различни на разстояние от няколко километра.

Като допълнение на това, най-важната част от оборудването ни е метеорологичният радар. Той засича дъжда! Ние и респективно отборите виждаме къде в района вали, колко силни са дъждовете и кога се очаква той да спре.

Колко голям е периметърът, който обхваща?

Ако имате предвид радара, той има обхват 50 км. Това е радар с изключително висока резолюция. Той е преносим, транспортираме го специално за състезанията.  Затова няма как да го сравняваме със стандартните метеорологични радари. Обхватът му е по-малък, но резолюцията е много по-висока.

Ние получаваме снимки от него всяка минута. Разделителната способност ни дава възможност много по-детайлно да разглеждаме различните част от пистата.

За всяко метеорологично явление извън този периметър от 50 км, ние изпозлваме националните радари на националните метеорологични служби  на държавите, домакини на Гран при.

Това важи за всички места, така че дори да прииждат дъждове от повече от 50 км, ние определено ще знаем за тях.    

Кажете ни подробности за това как вашата централизирана метеосистема работи по време на състезанията. Поддържате ли непрекъснат контакт с рейсконтрола, или щефовете на отбори?

Нашият клиент е ФИА. Рейсконтролът, разбира се, е в непрекъсната връзка с нас.  Те ни търсят най-вече при по-сложно и по-лошо време. На пистата Сузука в Япония миналата година приближаваше тайфун. Те поискаха от нас много подробна информация за метеоосбтановката далеч от пистата, не само на нея.

По време на нормално състезание,  по време на уикенд, когато времето не е сериозно предизвиактелство и е предимно слънчево,  те просто ползват нашият краен продукт – прогнозата на уебсайта ни.

Същото се отнася и до отборите. Всички те имат достъп до централизираната система, която дава еднаква информация за всички. Ако имат някакви допълнителни въпроси, винаги могат да се свържат с нас и ние се опитваме да задоволим потребностите им.

Наистина ли Спа е най-трудната писта за прогнозиране на времето или има по-проблемни локации, като Сузука, да кажем... 

Съжалявам, но не мога да потвърдя това схващане! Вероятно всеки очаква да отговоря положително, но истината е, че Спа Франкошамп се намира в Европа, ние познаваме добре климатичните особености на нашия континент.

Имаме достатъчно опит с нея.  Научили сме се да се ориентираме добре в метеорологичните загадки, които понякога тя, а и Европа като цяло ни предлага. Затова не мисля, че Спа е толкова голямо предизвиактелство за нас. Да, вярно, има планини около нея, които често стоят зад промените на времето там.

По-трудни са прогнозите в Сао Пауло или Сингапур. Това са райони с тропически климат, в които не можеш винаги да предвидиш кога, къде и как ще се развият гръмотевични бури. Ще ви дам и един пример – Сингапур и малайзийската писта в Куала Лумпур са в тропиците и проливните дъждове и бурите са нещо нормално всеки ден. Но никога не знаеш къде точно ще завали. Това е като да загрееш вода, и да предвидиш къде точно ще с епояви първото балонче, преди да изкипи. Просто е невъзможно.

Така че дори да видиш тропическа буря не можеш да си сигурен дали ще се излее върху пистата или в коя част точно може да стане това. Докато в Спа Франкошамп обикновенно имеме фронтове, които много по-лесно могат да се предвидят като развитие.

А какво ще кажете за пистата в Мексико. Трасето е разположено на голяма надморска височина. Това вероятно е нещо, което отчитате…

Трябва да го имаме предвид, определено. Мисля обаче, че развитието на метеорологичната обстановка там няма да бъде нещо особено. Когато има развитие на дъждовен фронт нещата са предвидими. Да, това е високо разположен район, налягането е малко по-различно. Влажността в Мексико също е фактор, ние сме там в края на октомври – началото на ноември. А тогава е много сухо, въздухът е сух. Но като цяло – нищо кой знае колко особено, в сравнение с другите писти.

От колко време вие сте метеоролог на Формула 1?

Това е нашият втори сезон в състезанията.

Кой е най-запомнящият се момент в кариерата ви досега?

Определено ще кажа състезанието в Сузука през 2014 г. Точно тогава приближаваше тайфун, както казах и по-рано. Това се случи точно в неделя, състезателният ден, с тенденция да се усили след неделя. Прогнозите, свързани с това явление бяха много по-важни от прогнозите ни при нормални обстоятелства.

Носехме голям товар на раменете си. Бяхме длъжни да направим най-точната прогноза. Да подсигурим пълната информация за това, какво се случва в небето над Япония, за да може отборите и рейсконтролът да вземат най-точните решения.  Грешно е да кажем думата „да спечелят предимство“ с нашата информация.

Също така медиите се интересуваха от нашата работа повече от нормалното. Така или иначе накрая изпълнихме задълженията си много добре. Дори бих използвам определението – перфектни, най-добрите възможни – за прогнозите, които направихме.

Понякога ставате ли обект на критики от отборите или ръководителите на Формула 1, относно някоя ваша прогноза, която е закъсняла или пък прибързана. Имало ли е такива моменти на критика?

Мисля, че както във всяка професия на света, хората не идват при теб, за да ти кажат браво, ти свърши добра работа. Те обикновено идват, когато нещо не е направено по най-добрия начин.  Това важи и за нас. Понякога отборите се оплакват за нещо. В други случаи имат допълнителни въпроси… В общия случай ние се опитваме да решим техните проблеми и да се справим по-добре следващия път. 

Но това са относително редки случаи. В рамките на един сезон мога да ги преброя на пръстите на едната си ръка.

Как може човек да стане метеоролог на Формула 1 като вас?

Може би е по-добре да попитате моя шеф. Иначе, ние сме компания, която е със седалище във Виена. Имаме изключително голямо разнообразие от клиенти. Задачите ни са разнообразни.

Аз бях един от малкото служители на УБИМЕТ с известен опит в моторните спортове и метеорологията едновременно. Когато бях студент в Берлин, работех за компания на име Метео Берлин. Тя беше отговорна за прогнозите за времето на състезания от Формула 1, специално за отбора на Тойота Рейсинг. Също така обслужвахме Ауди в сериите Льо Ман.

Аз посещавах тези събития и работех като метеоролог за тях. Натрупах важен опит и със сигурност това беше ключът към сегашната ми позиция. Преди всичко обаче аз се интересувам силно от моторни спортове и много исках да се занимавам с това.

Казвате, че много се интересувате от моторни спортове. Затова аз няма как да не ви попитам кой е вашият любим отбор от Формула 1? Не пилот, а отбор…

Нито един, разбира се! Ние работим за всички тях и няма как да имам фаворит. Но има някои пилоти, които мога да определя като по-симпатични от други. Докато израствах проследих много от близо началните стъпки от кариерата на Себастиан Фетел.  Когато видиш момчетата в падока, без съмнение той е един от най-свежите. В това време, разбира се, е много добър пилот. Може би той ми е любимият състезател.

Но не мога да кажа специален отбор, който поддържам.

Очакваме едно вълнуващо състезание на САЩ. Благодаря ви!

Благодаря и аз!

 

 

 

 

 

 

 

fallback
fallback