Г-н Картолов, какви са вашите отговорности в НАСА?
Аз съм системен инженер. Работя за отдела по Обезпечаване на мисиите. Това означава, ако дадем проект трябва да бъде планиран, ние получаваме таймлайн и определени изисквания, които трябва да бъдат изпълнени. Моята работа е да обезпеча т. нар. Второ ниво от изискванията – на какъв вид среда ще бъде изложен даден проект от момента на пускането му, през момента на пътуването, до денят, в който той ще се приземи и операциите му приключат.
В детайли, аз работя с тесни експерти в тази област, които ми помагат да определям акустичните товари, различните нива на вибрация, устойчивостта на магнитно въздействие, опасностите от различни смущения и много много други особености… Обединявам тази информация в документ, който се изпраща на дизайн инженерите. Те трябва да проектират такъв космически апарат или робот, който да оцелее при различни стойности на тези параметри.
Това звучи много предизвикателно. Кои са най-интересните проекти, по които си работил?
Ами занимавал съм се с един наистина мащабен проект и един по-малък. Големият е много подобен на Научната лаборатория на Марс - MSL, или както е по-известен – роувърът Кюриосити.
Нашият проект е роувър, който тежи около 1 тон. Той ще бъде много подобен на предишния, но с изключение на това, че сега ще бъде фокусиран върху това да събира информация, или да изучава планетата, с акцент върху възможността за човешки пътувания в бъдеще.
Аз съм фокусиран върху инструментите, които са полезен товар. Това са такива инструменти, които измерват почвата, въздуха и т. н. Също така на борда има устройство, което конвертира въглеродният диоксид от атмосферата на Марс в кислород. Надяваме се да можем да използваме това за бъдещи човешки мисии на Червената планета.
Другият проект, по който работя представлява термо радиометър, който измерва съдържанието на вода в растенията. Той представлява инструмент с висока резолюция.
Тези задачи звучат много сложно. Всъщност такива са повечето проекти на НАСА. Като част от цялата тази система ти си правилният човек, когото можем да попитаме колко трудно наистина е да бъдат осъществени тези огромни мисии като Нови хоризонти или Кеплер. Подготовката вероятно трае години. Какви екипи обединяват усилия за постигане на желания резултат?
Да, както казах и по рано, НАСА, или която и да било друга космическа агенция, работи понякога 10 години, за да постигне нещо голямо. Разбира се необходими са и милиарди долари при реализирането на такива проекти.
Необходима е съвместна работа на хиляди инженери и учени от различни точни на Земята. Повечето от тях са част от НАСА, но ние често получаваме помощ от различни държави.
На Марс, по време на снижаването на апарата и кацането, ние имаме един термин, който се казва „7 минути на терора“. Какво означава това - от момента, в който роувърът достигне атмосферата на Марс, до момента на приземяването, минават 7 минути. Но сигналът пристига за 14 минути. Така че има един прозорец от 7 минути,в който ние не знаем какво се е случило. Дали роувърът е оцелял, или се е разбил.
Казвам това, за да илюстрирам колко комплексни особености трябва да има апаратът, за да се справи с тези непрекъснато промени около него. Без помощта на хиляди специалисти от всички части на света, такава автономност на роувъра не може да бъде постигната. Ние правим много ранни тестове, за да успеем.
https://www.facebook.com/vremezavremeto
Какво хората не знаят за работата на НАСА?
Повечето хора свързват НАСА само с мисии в далечния Космос, с пътуване до Марс, достигането до Плутон, изследване на Юпитер и т. н. Но всъщност, НАСА разработва и такива технологии, които да са от полза на хората всеки ден.
Развиваме технологии, които помагат за откриването на ракови заболявания, например. Също така, повечето от сателитите, които НАСА произвежда, тези, които гравитират около Земята, ни помагат по много начини, що се отнася до околната среда. Помагат за предсказването на урагани, наводнения, метеорологични катаклизми...
НАСА работи в голям обхват и макар по-голямата част от дейността й да е свързана с Космоса, ние се фокусираме и върху това да помагаме на Земята и хората, които живеят на нея.
Колко трудно е да станеш част от НАСА? Много хора приемат изследването на Космоса като връх на науката...
Така е! Ако искаш да станеш част от НАСА, трябва да учиш инженерна специалност. Това е задължително условие – инженерна или научна диплома. Но оценките ти трябва да са много добри... Най-важното обаче е да имаш страст към това, с което искаш да се занимаваш. Да правиш с желание работата, която ти се възлага.
Така че се изисква комбинация от образование, отдаденост, тежка работа и не на последно място силно желание.
Но конкуренцията е много голяма, така че вероятно трябва да бъдеш сред най-добрите, които също получават това образование..
Абсолютно! В Калифорния ние имаме хиляди студенти, които се дипломират и имат много добри CV-та. Средата определено е много конкурентна.
Каква е прогнозата ти за това кога редовни туристически полети до Марс могат да станат реалност
Роувърът, върху който аз работя се казва Марс 2020. Дадохме му това име, защото искахме да си определим условен времеви прозорец, в който да достигнем до Марс. И крайният срок е 2020 г.
Планирайки човешка мисия, трябва да имаш предвид кога наистина ще сме готови за това. Пътуването до тази планета ни отнема около 1 година. Ако има хора на борда, този период би бил малко по-голям. Така че са на лице много усложнения човешки същества да отидат на Марс.
Те биха били изложени на радиация, най-вероятно биха били напълно сами по време на полета. Но, ако оставим всички тези неща настрани, имайки предвид как НАСА планира своето развитие, аз вярвам, че до 2035 г. ние ще имаме необходимата технология, която да ни позволи да имаме успешна мисия до Марс.
А ако погледнем по-напред. например в следващите 50 години. Колко далеч ще стигнат космическите технологии?
Ако съдим по това докъде сме стигнали сега, отговорът е Много напред! Ние създадохме самолетите преди около едно столетие. По-малко от 50г по-късно хората достигнаха до Луната. така че след 50 г. от днешна дата вероятно ще бъдем много напреднали в това отношение...
https://www.facebook.com/vremezavremeto