fallback

Китай се отърсва от въглищния прах

19.08.2014 | 16:13

Репортаж от Китай на Кристин Ха, Bloomberg.

Чинхуандао, тих крайбрежен град с плажове на брега на морето Бохай и най-големия в света въглищен терминал.

През това пристанище минават най-много въглища в света.

Всяка вагонетка носи по 80 тона въглища, на ден минават по 8000, което прави 700 000 тона.

Миналата година през Чинхуандао са минали 230 000 тона въглища.

Тази цифра може да намалее.

Китайската икономика все още расте с 7,5% през второто тримесечие и с нея расте и търсенето на електричество.

Но все повече ток се генерира от алтернативни източници.

Тази година в мрежата бе включена нова мощност, осигуряваща енергия от водата, равна на ресурса, който биха дали 26 млн тона въглища.

В резултат на това цената на им се понижи. Растат опасенията, че и търсенето ще намалее.

Син Лужен, председател на пристанище Чинхуандао казва, че въглищата са основната им стока, все още.

"Но в последните години като дял от общия товарооборот, намаляват. Следващата стъпка ще бъде консолидация на въглищната ни база. Но и развитие на обработка на руди и контейнери", добавя Син Лужен.

 

Още по темата

Порт Чинхуандао гледа вече отвъд пристанището.

Инвестирали са в железница и петролопровод.

Сега си поставят амбиции да развиват услуги, които не се нуждаят от голяма инфраструктура.

"В бъдеще пристанищните дейности ще бъдат основната част от операциите ни. Но се разширяваме и към консолидирани търговски платформи - например борса за въглища. Това е най-голямата и най-сложна в страната борса за въглища. Вече продаваме на шест банки и имаме собствено приложение за търговия" - казва Син Лужен.

Когато е било основано през 2002, 90% от дейността на пристанището била свързана с въглищата.

След 20г. се очаква да се свие до под 50%.

И не само в Чинхуандао.

Цял Китай се отърсва от въглищния прах.

"Докато китайската икономика расте, индустрията ще използва въглища - енергийните компании, стоманопроизводството и производството на цимент. Икономиката расте и наблюдаваме стабилни обеми на въглища на вътрешния пазар, особено предназначени за ключови пристанища като Чинхуандао", казва Робин Сю от UBS Ports.

 

Според председателя на пристанище Чинхуандао, Син Лужен след 20г. темповете на растеж при въглищата може да се забавят, но потреблението няма да спре.

 

"Защо? Защото сме най-голямото, най-ефективното и най-икономичното пристанище в Китай. Финансовата криза от 2008, европейската дългова криза, забавянето в китайската икономика - нито едно от тези неща не успя да намали ръста на печалбата ни", казва Син Лужен.

Зоната за икономически технологии Чинхуандао се намира в СИ Китай, на брега на морето Бохай, в икономическата зона Бохай, съставена от Пекин, Далиан, Шънян, Тианджин и други градове и провинции. Чинхуандао е близо до курортния град Бейдайхъ и Великата китайска стена.

fallback
fallback