След поредица от хакерски атаки срещу японската космическа агенция, най-голямата й компания от отбранителния сектор и биткойн оператора Mt. Gox, правителството в Токио обърна внимание към киберсигурността.
Коментар на Дейвид Инглес от студиото на Bloomberg в Хонконг
Трябва да осъзнаем, колко напреднала е Япония в технологично отношение. Погледнете Америка, например. Те поставят кибер-престъпността като един от приоритетите си. В Япония не се обръщаше такова внимание до този момент и без да се лъжем… доста често бяха обект на атаки.
По данни на правителството:
"Атаките над държавни учреждения са се увеличили повече от два пъти от 2010. Регистрира се по 1 атака на всеки 30 секунди".
През 2012 беше пикът на атаките и те бяха 1 милион.
Какво имаме сега?
Вземат се нови мерки за ограничаване на загубите от подобни атаки.
В момента се изчаква приемането на промените.
Едно от нещата, които са предвидени в новия закон е Националният информационен охранителен център. Той трябва да докладва за всички инциденти, което за мен е много важно.
Защото много от кибер-атаките остават несъобщени. Фирмите предпочитат да си мълчат по множество причини – негативен отзвук сред обществото, да избегнат срама. Това е ключовото обстоятелство в този случай.
Един от съветниците на правителството, г-н Сато каза, че основният проблем е вярването, че тези неща не се случват в Япония. Обаче истината е, че се случват.
Не е изяснено какви ще бъдат наказанията. Все още много неща се изясняват, но на първо време компаниите казват: ако ви се случи нещо подобно, просто ни кажете, за да знаем.
Това е другото, защото трябва да можете да установите кой извършва кибер-атаката, откъде идва. В момента не може да се гарантира на 100%, че ще бъде установено откъде точно е отправена атаката.
Списъкът на атакуваните компании и институции, за които знаем е доста голям, но предполагам, че това е само върхът на айсберга.
Например Yahoo Япония, Mitsubishi Heavy, Долната камара на парламента, която пострада доста, Институтът по ядрена енергия и още много други. Истината е, че тези фирми не са много добре подготвени за нещо подобно. Процентът на фирми, които са подготвени е едва 25%.