Интервю на Райън Чилкот и Оливия Стърнс от Bloomberg TV Лондон с Джеймз Халстед, управляващ партньор, Aviation Strategy.
Един от големите проблеми за Lufthansa е трансферният трафик. Обяснете на незапознатите зрители какво е трансферен трафик, защо го имат и защо е поблем.
Не е точно проблем, защото това е бизнесът им.
Те управляват хъб във Франкфурт и Мюнхен, също и в Цюрих. Пътниците пристигат с къси полети и продължават след това по дългите.
Основната причина за това е, че Lufthansa не разполагат със силата на естественото търсене във Франкфурт, така, както British Airways има търсене в Лондон или Air France в Париж.
Защото Франкфурт не е голям град. Той няма населението от 10 млн души на Лондон. Има население от 750 000 жители
Emirates например също не са особено популярни, но летят до Франкфурт и го използват за хъб. Видяхме как превозвачите от Персийския залив създават проблеми за всички големи авиокомпании. Вчера Air France направи предупреждение за печалбата си.
Колко голям проблем са превозвачите от Персийския залив за Lufthansa?
Те са голям проблем. Защото Lufthansa разчитат на системата си от хъбове, от мрежата от трансфери през хъба.
И изведнъж се появяват тези превозвачи, които се превръщат в конкуренти, защото летят до места, които са извън хъба. Например Берлин или разни малки градове.
Ако сте в Хамбург, ще трябва да се прикачите някъде, ако ще летите далеч. Ако се появи някой от Персийския залив и предлага директен полет през Дубай до Австралия например - това сигурно е по-добре, отколкото да летите през Франкфурт.
British Airways направиха сътрудничество с Qatar и май Air France тръгва с Etihad. Може ли Lufthansa да лети сама, без близкоизточен партньор?
Това е един от проблемите. Emirates казаха много ясно, че не виждат смисъл да влизат в партньорство.
И вероятно ще могат да растат спокойно и както са си сега.
Другото потенциално партньорство може да е с Turkish Airways. Lufthansa вече опита и се отказа.
Така че трябва по някакъв начин да работят сами. Освен ако не измислят нова стратегия.
Оливия спомена това предупреждение за намалена печалба на Air France вчера. През юни Lufthansa обяви същото. Двете авиокомпании еднакви проблеми ли имат?
Да, в доста отношения. В момента става дума за капацитет.
Имат повече седалки, отколкото могат да запълнят.
А превозвачите от Персийския залив наводняват с капацитет..
Да, това е част от проблема им, защото особено Lufthansa започна да увеличава броя на седалките на всички самолети. Така че те автоматично тази година вдигнаха капацитета с 4-5% за тази година.
А това не е хубаво. Защото ви намаляват мястото за пътуване.
Точно така.
Купиха German Wings. Как се развива този бизнес?
Доста забележително. Те използват German Wings, за да летят P2P в Европа, които са извън хъба на Lufthansa. Те прехвърлят към нискобюджетната всички близки дестинации, по които не могат да се конкурират ефективно.
Изглежда печалбата в късите полети се подобрява доста значително. Но все още имат конкурентция в Германия от RyanAir и ЕasyJet. В момента имат Air Berlin, която е подкрепяна от Etihad и която действа като буфер.
Новият директор, Карстен Спор е на поста от 2 месеца. Той представи спасителния план за Lufthansa. Какво трябва да направи сега?
Е, аз мисля, че може да погледне отново към плановете им за преструктуриране. Те се справят много добре, но има нужда от още един тласък.
Какъв да е той?
Вероятно някаква форма на намаляване на разходите. И да се види дали смятат да разширят нискобюджетните операции и дори да помислят за някакъв нискобюджетен дълъг полет.
Като Norwegian Air?
Ами, това е интересно, но едва ли от гледна точка на бранда им биха искали това. Вероятно мислят за отделни класи служители. Както направиха British Air.
Джеймз Халстед е управляващ партньор в Aviation Strategy. Има над 30-годишен опит в авиоиндустрията. Бивш анализатор в Aviation Strategy.