Xiaomi е като култ в Китай: Глийсън
17.02.2015 | 10:33
Коментар на Даниел Глийсън, старши технологичен анализатор IHS на стратегията на Xiaomi в чужбина. Глийсън говори в студиото на Bloomberg TV в Лондон с Франсин Лакуа.
Xiaomi е мания за мнозина анализатори, защото има възможност да стане първата китайска компания-производител на слушалки, което да покори света. Ще стане ли?
Има възможност за това. Xiaomi има последователи като култ в Китай. Изградили са си много, много силна клиентска база, имат страхотна лоялност и точно това е важно за първата стъпка към САЩ. Те са започнали да изграждат бранд, да правят име там. Опитват се и да комуникират малко по малко с потребителите.
Точно това е ключът към успеха им - те имат ъпдейти на софтуера, постоянно адаптират това, което са направили в отговор на предложенията на потребителите.
Точно с това Xiaomi са уникални.
Може ли да станат така модерни, както Apple? Говорим за разпознаваемост на бранда. Е, Apple е разпознат бранд. Хората искат да се асоциират с него. Това упражнение Xiaomi правят ли го?
В известен смисъл - да. Xioami няма никакви угризения да се сравнява с Apple.
При премиерата си в Сан Франциско те го показаха във всяка една метрика, във всеки аспект. Така че вече са се изправили срещу тях.
Но всичките им устройства са много по-конкурентни в ценово отношение.
Те силно натискат цените и конкуренцията.
Освен това имат и оперативни разлики. Например постоянно цъкащият часовник на Xiaomi, който отброява времето до ъпдейта веднъж годишно.
Така че има големи разлики между начина на работа на компаниите.
Те могат да привлекат различни аудитории.
Huawei са наели бившия директор на BP лорд Браун, в опит да станат малко по-привлекателни като корпоративно управление. Ще видим ли 2015 като годината, в която ще имаме голямо настъпление от азиатските производители. Ще се опитат ли да привлекат повече разпознаваемост и евентуално продажби на западните пазари?
Определено. В потребителските стоки е Xiaomi, които са много по-силно насочени към потребителите и високото качество отколкото повечето китайски компании в миналото.
Освен това тук са и Huawei и др., компании, ориентирани повече към бизнеса, за които е имало съмнение за близост до китайските военни и които сега се опитват да се отворят към западните пазари. Те са по-отворени вече и по-готови да правят бизнес.
Смятам, че те правят огромни усилия в тази посока.
Какви са бариерите за азиатските производители? Сигурно корпоративното управление, връзките към китайските военни.. Но достатъчно ли са добри телефоните им?
Те са добри. Преди бяха по-чувствителни към цените, ниски и средни нива. Но качеството е добро и е подкрепено от препоръките на платформата, проектирана от Qualcomm, която дава стандарт за всички.
Основното, което правят Xiaomi, но и останалите като Vivo, а и Lenovo вече е, че правят собствена софтуерна платформа. Правят нещо уникално.
Понеже услугите на Google не са много разпространени в Китай, понеже за по-скоро забранени, това позволява на тези компании да изграждат много повече софтуер сами и със собствени средства.
Има много повече елементи на кустомизация в тези смартфони, което ги прави уникални спрямо например Samsung.
Значи, ако ги пуснат във Великобритания например или в Западна Европа или САЩ, ако излязат на пазара с позитивен бранд, дали ще могат да получат пазарен дял?
Да. Huawei вече има много силно позициониране на няколко пазара в Европа. TCL притежава Alcatel, който е много силен във Франция и Латинска Америка.
А пък Lenovo купи Motorola, което му дава много голям пазарен дял в САЩ и части от Европа.
Така че вече имаме китайски брандове, които са се устремили с пълна сила към западните пазари.
Миналата година Huawei влезе в голямо партньорство с Арсенал и PSG и наложи бранда си.
Да, усилията им са огромни.
Същевременно къде е Apple? Защото чуваме, че се канят да излязат на пазара на коли. Всички карти ли са на масата в момента? Не бихме се учудили, ако се окаже, че стават конкуренти на някои автопроизводители или дори да правят различни приложения, далеч извън обичайните им неща в момента?
Apple е в много добра позиция. Те седят върху планина от кеш. Трябва да ги похарчат някак си или да направят нещо с тях.
Те използват времето, за да проучват различни възможности.
Часовникът на Apple, който се чака през април, за него се говори от години.
Има и Apple TV, за който всеки говори от 5-6 години и още не сме го видели.
Така че само защото започва да се говори за колата на Apple, това не означава, че ще я видим скоро. Не и в следващите 5-6 години, особено като имаме предвид колко много време отнема разработката в автопроизводството. Много повече, отколкото при производството на смартфони или обикновените електронни играчки.
За Apple има много ползи ако проучва този въпрос. Защото има много технология на разположение - те вече имат партньорство с BMW и Mercedes. Правят им софтуер.
Така че те имат какво да изгубят.
И едва ли ще го правят, освен ако не са абсолютно сигурни, че ще направят нещо напълно различно и уникално. Нещо много печелившо също така.