Има ли значение колко е голям екипът за компанията

Или защо много често големите компании са тромави

17.04.2015 | 15:16 Редактор:
Има ли значение колко е голям екипът за компанията
Има ли значение колко е голям екипът за компанията

Философията на Джеф Безос от Amazon за големината на екипа гласи, че ако не можеш да нахраниш хората си с две пици, то екипът е прекалено голям. Правилото припомня Джейкъб Морган в публикация за Forbes, подчертавайки че повече хора, означава повече комуникация, по-голяма бюрокрация, хаос и повече от всичко, което забавя нещата и поради което големите компании често са обвинявани в неефективност.

Редица проучвания сочат, че по-малките екипи често дават по-добри резултати. В публикацията си за Forbes Морган подчертава някои от ключовите причини за тези резултати.

Ангажираност

Докладът на Gallup от 2013 относно „Състоянието на американското работно място” потвърждава тезата, че служителите в по-малките компании  са по-ангажирани. Данните сочат, че 42% от служителите в компании от 10 и по-малко души са ангажирани, срещу 30% от служителите в по-големи компании. Така тези компании с по 10 души лесно могат да бъдат приравнени на екипи от по 10 души в по-големите.

Ефектът Рингелман

Ефектът Рингелман се изразява в тенденцията продуктивността на членовете на групата да намалява с увеличаването на размера й. Концепцията носи името на френския професор по агроинженерство Максимилиан Рингелман, починал през 1931. В един от неговите  експерименти той помолил група доброволци  да теглят въже.

Още по темата

И забелязва, че когато само един човек тегли въжето, влага 100% от усилията си, и колкото повече хора се присъединяват, толкова повече индивидуалното усилие намалява.

Социално отпускане

кспериментът е повторен през седемдесетте години на XX век от Алън Ингам, който формулира тезата за „социалното отпускане”. Концепцията помага да се разбере защо индивидуалното усилие намалява, когато екипът се увеличава. И обяснението е- че с нарастването на екипа става по-трудно да бъде отличен приносът на индивида. Оттук следва и индивидуалната рационализация: „Аз действително не трябва да дърпам толкова силно, тъй като и други хора помагат, и така или иначе никой няма да знае колко точно тегля аз”. Същата нагласа обяснява и защо много хора не гласуват, защо не предприемат действие, когато се налага или защо някои играчи от отбора се отпускат.

Загуба на връзка

Причината за намаляването на индивидуалния принос с увеличаването на размера на екипа според професор  Дженифър Мюлер може да бъде търсена в нагласата за загуба на връзка и подкрепа. Или с други думи, колкото по-голям е екипът, толкова е по-вероятно отделните членове да имат нагласа, че не получават подкрепа, в резултат на което да намаляват влаганите усилия.

В много случаи малките организации са много по-пъргави и ефективни от големите компании. Затова правилото за двете пици на основателя на Amazon би могло да се вземе предвид при организирането на екипите.