Репортаж на New York Times разкрива, че бойците на Ислямска държава изнасилват жени, често момичета, ненавлезли още в пубертета, чиято религия не е ислямът. За Матийо Гидер това е връщане към средновековната теология на исляма.
Интервю на Фигаро с арабиста Матийо Гидер. С докторат по арабски език, Гидер преподава в университета Тулуза 2, където ръководи катедрата по ислямска култура и арабска мисъл от 2011. Написал е многобройни трудове за арабския свят и исляма, сред които L’Etat du monde arabe /изд. De Boeck, 2013/. Последната му книга, Terreur, la nouvelle ere, Des Twin towers a Charlie Hebdo излезе през 2015, издадена от Autrement.
Фигаро: Според New York Times, бойците на Ислямска държава изнасилват жените, изповядващи различна от исляма религия. Според тях тези практики не са грях: казват, че дори били насърчавани от Корана. Тази „теология на насилието“ има ли прецедент?
Матийо Гидер: Има изключително много вътрешни документи на организацията, разпространявани от Центъра за изследвания и фетва, показващи, че Ислямска държава действително формира вкус към средновековните практики на ордите току-що приели исляма бойци. Това е повече от „теология на насилието“, става дума за съживяване на процъфтяващата търговия с робини от Средновековието, продължила до съвременната епоха, както на Запад, така и на Изток. Прецедентът е определено средновековен, но не е бил регистриран след отмяната на робството в началото на 19в.
Политически цели ли се крият зад тази теология или тя е резултат на варварската анархия на Ислямска държава?
Организацията на Ислямска държава е едновременно плод на политическата анархия и религиозното невежество, разпространени в арабския свят като цяло. Но адаптирането към съвременните обичаи на тази теология, дошла направо от Средновековието има практически и политически цели: практически като наемане и утвърждаване на младите бойци в организацията; политически - като разпространение на заробваща теология, нехуманна и изостанала.
Как тези практики се възприемат от западните кандидат-джихадисти? Това и ли е начинът да се привличат млади мъже?
Свидетелствата, които имаме от членове на организацията, показват, че тези практики изкушават младежите, изпаднали в изолация и сексуална фрустрация, главно от някои мюсюлмански страни, в които отношенията между мъжете и жените са точно установени. Нещо повече - фактът, че тези практики се предприемат спрямо малка, изолирана общност от хора /йезидите/ оставя явлението без последствия в организацията и допринася не неговото пренебрегване като цяло.
Защо нападат точно малцинството на йезидите?
Във вътрешната теология на организацията /Ислямска държава/ има няколко категории хора: „мюсюлманите“ разбира се /но за Ислямска държава съществуват и „лоши мюсюлмани“/, след това „хората на книгата“ /християните и евреите, защитени от особен статут, дхима /договор/ и, накрая, „политеистите“, т.е. тези, които почитат много божества, за разлика от монотеистите. Йезидите са поставени от Ислямска държава в последната категория и затова срещу тях се прилагат практики от миналото.
Голям ли е пазарът на сексуални робини на Ислямска държава? Богат ли е?
Пазарът на роби в Ислямска държава съществува от около една година в някои зони, контролирани от организацията. Той процъфтява едновременно със съществуващите вече трафикантски мрежи /петрол, газ, автомобили, цигари и др./ Става дума за търговия с хора, която е по-малко печеливша за момента от пазара на нелегални емигранти към Европа, защото се ограничава до жените-йезиди. Той обаче се развива бързо и силно заради връзката с международните мрежи за проституция, действащи вече на африканския континент от нигерийската платформа. Неговите дестинации са европейският и северноамериканският пазар.
Тези хора претендират, че действат в името на исляма, прилагайки правилата на Корана. Спазват ли тълкуванията или са пълни самозванци?
Няма нищо ново в пропагандата на Ислямска държава. В миналото винаги е имало вярващи, които са твърдели, че изповядват исляма или християнството, цитирайки пасажи от Корана или Библията, за да оправдаят това, което сами определят като неравноправие на расите и робство. Проблемът не е толкова теологичен, колкото патологичен, защото можеш да изопачаваш свещените текстове както си искаш, щом се намират хора, приемащи фанатизма за истини на вярата. Днес практиките на Ислямска държава са единодушно осъдени от всички мюсюлмански религиозни власти, от всички течения. Това е единственият въпрос, по който има консенсус между тях - доста рядко явление, за да остане пренебрегнато, особено между сунити и шиити!
Публикувано във Фигаро на 17 август 2015. Снимка: @YezidisIntOrg, Туитър Четете още независими коментари и анализи в Блог.