От Alexs
Публикувана на 12 януари 2015 в Блог БГ
Линията Горна Оряховица-Дъбово
В този ден 12.01.2015 БДЖ спира 38 влака, много от които са по тази линия.
За строителството на балканската жп линия
"По тази жп линия, построена на няколко етапа и характерна с множество тунели между Търново и Борущица, се намират две изкуствени развития, които са свързани с преминаването на вододела на Стара Планина при гара Кръстец. През 1904 год. е била приета разработената от инженер Л. Вълчев варианта за пресичане на Балкана по трасе през Плачковци - Борущица. А през 1910 год. е бил построен вододелният тунел Кръстец (с дължина 914 м и с кота 883 по надлъжния профил).
Първото изкуствено развитие, представляващо шесторка, се намира в местността "Бъзовец, между гара Плачковци и най-високо разположената (865 м) по линията гара Кръстец. Основното ѝ предназначение е да се спечели дължина, за да може с максималния наклон 25 ‰ и минималния радиус 250 м (параметри на отсечката Търново - Стара Загора) трасето да достигне до Кръстец.
Строител на шесторката е Христо Никифоров от гр. Ловеч, който е оглавявал тогава Главното предприятие за построяването на линията Търново - Трявна - Борущица. Съгласно договора, тя е трябвало да бъде завършена на 24.11.1908 год., но поради особено тежките топографски условия, търсене на най-доброто решение за пресичане на Балкана, както и поради необходимостта от построяване на "шесторката", той е бил два пъти отсрочван. На 1 септември 1913 год., частта Плачковци Борущица е била пусната в редовна експлоатация. С основание може да се каже, че "шесторката" е едно много оригинално техническо решение на изкуствено развитие за тази високопланинска жп линия.
Другото изкуствено развитие се намира в местността "Радунците" между гарите "Яворовец" (вече спирка, с напълно демонтирано коловозно развитие - бележката моя) и "Радунци". На 17.10.1906 год., с търг участъкът Борущица – Дъбово е бил възложен на Главното управление за построяване на железопътна линия Борущица – Дъбово – Стара Загора, начело с Т. Чакъров. От вододелната гара Кръстец с максимален наклон 25 ‰, трасето не може да слезе нормално от Борущица до Дъбово и е било направено едно изкуствено развитие във форма на осморка, разгъната на голяма дължина с три тунела и открит път в недрата на Стара Планина. Железопътна линия на две места във втората крива на осморката идва една над друга при голяма денивелация между тях.
Вероятно поради строителството на това сложно развитие, определеният в договора срок за предаване на участъка (25.11.1909 год.) е бил на два пъти удължаван и то без да се плащат глоби за неустойка. На 10.02.1913 год. Той е бил завършен. От това необичайно изключение може да се заключи, че още тогава е било отдавано подобаващо значение на осморката, като ключов елемент на Презбалканската железопътна линия.
Човек застанал над десния бряг (западен - бележката моя) на реката, изпитва неповторимо възхищение, наблюдавайки срещуположния стръмен склон на Стара Планина. Виждат се едва очертани три тераси на около 50 м една от друга и положените в тях коловози на линията. А влакът, забелязан високо горе при гарата, след секунди ще се върне точно в обратна посока , а след още няколко мига ще се види пак съвсем близо, но вече обърнат в другата посока, за да отмине окончателно нататък по своя път.
От 12 януари БДЖ спира от движение 38 влака.
8 влака падат от разписанието, а други 10 ще се движат, но със съкратен маршрут.
От БДЖ уверяват, че няма да има железопътни линии, които да останат изцяло без влакове.
Спират различен брой влакове по линиите Враца – Плевен, Карлово – София, Карлово – Сливен, Горна Оряховица – Стара Загора, Габрово – Царева ливада, Монтана – Бойчиновци, Лом – Брусарци, Мездра – Враца.
Със съкратен маршрут ще са композициите по направления Пирдоп – София, Пловдив – Чирпан, Мездра – Горна Оряховица, Пещера – Стамболийски.
От БДЖ посочват, че линиите са губещи, което налага те да бъдат спрени, и уверяват че няма да има населени места, които да останат без железопътен транспорт.
От 1 февруари ще бъдат спрени още 90 влака, но тепърва ще се решава по кои линии.
Съкращаването на влакове ще доведе и до съкращение на служители. Броят, който сочат разчетите, е 1500 души. Синдикатите са категорични, че няма да допуснат масови уволнения на железничари, както се случи в края на 2011 г. и са готови отново да стигнат до национална стачка.
=============================================================
382 Русе -Гюргево север
383 Гюргево север – Русе
20131 Враца 04:30 - Плевен 06:47
20133 Враца 06:30 - Горна Оряховица 10:30
70300 Мездра -Враца
70220 Мездра 05:55 - Враца 06:13
30300 Карлово - Златица
30211 Златица 05:10 - Карлово 06:40
30111 Пирдоп 08:04 - Карлово 09:27
30113 София 13:30 -Карлово 16:54
30114 Карлово 06:58 -Пирдоп 08:22
30116 Карлово 13:05 - София 16:32
30117 София 19:50 - Карлово 22:59
30118 Карлово 17:14 - София 20:39
30133 Карлово - Сливен
30140 Сливен 07:15 -Димитровград Север 10:49
30141 Стара Загора 04:25 - Сливен 06:54
30143 Карлово 07:00 - Тулово 08:34
30230 Тулово 05:16 - Карлово 06:48
30232 Тулово 09:00 - Карлово 10:33
30234 Сливен 09:50 - Стара Загора 12:20
40201 Горна Оряховица 11:00 -Плачковци 12:29
40208 Плачковци 16:50 -Горна Оряховица 18:17
40210 Горна Оряховица 20:02 - Бяла 21:05
40282 Плачковци - Горна Оряховица
42203 Габрово 07:15 - Царева Ливада 07:47
42204 Царева Ливада 08:00 -Габрово 08:33
42207 Габрово 11:30 - Царева Ливада 12:00
42208 Царева Ливада 12:10 - Габрово 12:41
42213 Габрово 16:35 - Царева Ливада 17:05
42214 Царева Ливада 17:17-Габрово 17:48
42215 Габрово 17:52 Царева Ливада 18:23
42216 Царева Ливада 18:35 - Габровo 19:07
42217 Габрово 20:55 - Царева Ливада 21:25
42218 Царева Ливада 21:40 - Габрово 22:13
40104 Стара Загора 13:30 -Плачковци 15:22
40107 Горна Оряховица 17:15 - Стара Загора 20:42
40108 Стара Загора 19:06 - Горна Оряховица 22:30
40131 Бяла 05:30 -Стара Загора
70102 Мездра 11:00 -Видин Пътническа 15:06
70101 Видин Пътническа 10:30 - Мездра 14:09
71234 Монтана 14:00 - Бойчиновци 14:16
71235 Бойчиновци 13:12 - Монтана 13:27
72205 Лом 11:33 - Брусарци 12:00
72206 Брусарци 12:33 -Лом 13:01
80103 Пловдив - Зимница
80104 Зимница - Чирпан
80107 Чирпан - Ямбол
80110 Стара Загора - Чирпан (Нова Загора -Чирпан от 12.01. до 21.01.2015)
82242 Ямбол -Стара Загора
20322 Плевен 10:36 - Мездра 12:23
*За повече информация www.bdz.bg и всички жп бюра в страната.
* БДЖ ПП запазват правото си да правят промени при необходимост!
Източник: БДЖ
За пълната статия и снимките по линията Горна Оряховица - Дъбово - посетете Блог БГ
От същия автор, снимки: С. Баниска, Русенско
/Корица: Alexs, Локомотив на Царева ливада/