fallback

Александър Богоявленски: Полетът на соларния самолет доказа, че невъзможното е постижимо

Водещият на „Авиошоу“ по Bulgaria ON AIR коментира успешния завършек на експедицията Solar Impulse II в ефира на БНР

27.07.2016 | 12:04 Автор: Константина Маркова

По повод на събитието, с което 26 юли ще остане в историята – успешното приключване на първия околосветски полет на самолета Solar Impulse II, прелетял 40 000 км. без гориво – Александър Богоявленски, водещ на „Авиошоу“ и топ експерт по авиация в България, се включи с коментар в програма „Хоризонт“ на БНР.

Водещ: Александър, ти проследи внимателно цялото околосветско пътешествие на слънчевия самолет. Наистина ли е оправдано твърдението, че той доказа невъзможното?

Александър Богоявленски: Да, точно така е, като го доказва от втория опит обаче. Трябва да отбележим, че неслучайно самолетът и цялата експедиция се наричат Solar Impulse II, защото този опит се провали в първото му издание преди четири години. Тогава двамата ентусиасти Андре Боршберг и Бертран Пикард се опитаха да обиколят света с първия Solar Impulse. Тогава той излетя от Цюрих, Швейцария, но ето че сега, четири години по-късно и общо 28 дни в небето нонстоп, самолетът успя да се приземи успешно в Абу Даби. Това наистина доказа, че невъзможното, при това в една от най-строгите индустриални сфери, каквато е авиацията, е напълно постижимо.

Водещ: Да припомним историята. Кои бяха най-тежките моменти в този 15-месечен полет? Ако може да откроиш един от тях.

Александър Богоявленски: Най-тежкият момент беше приземяването на Solar Impulse II в Хавай, когато самолетчето получи технически проблеми. Не омаловажавам факта, че това е една от най-големите мисии и не случайно го наричам самолетче, тъй като размерите на пилотската кабина са изключително малки. Но най-голямото изпитание за мисията беше именно това – след като прекоси почти целия Тихи океан, проблем в литиево-йонните батерии накара екипажа да приземи самолета на Хавайските острови и там той прекара почти половин година в опит да бъдат отстранени дефектите и мисията да бъде подновена. Това, слава Богу, се случи и се стигна до успешен завършек. Имаше и много други изпитания, като безсънните нощи в пилотската кабина, които всички ние проследихме на живо благодарение на технологиите, през сателитна връзка, която през цялото време предаваше видеокартина от борда на самолета.

Целия запис може да чуете тук >>

Най-новото и интересното от света на авиацията гледайте всяка събота в „Авиошоу“ от 15,30 по Bulgaria ON AIR.

Предаването на 30 юли е изключително интересно и полезно в контекста на предстоящия избор на нови бойни самолети за България. В него зрителите ще видят третата част, посветена на авиосалона във Фарнбъро, до който единствено екипът на Bulgaria ON AIR имаше достъп от страна на българските телевизии. Водещият Александър Богоявленски ще покаже премиерата на F-35. Той разговаря с пилот от Луфтвафе и разказва за хибрида между хеликоптер и самолет - V-22 Ofsprey. Епизодът включва и ексклузивно интервю за "Авиошоу" с вицепрезидента на Грипен за Централна и Източна Европа Даниел Боестад.

fallback
fallback