fallback

Ем. Йорданов: Законови промени и повече полицейска воля ще спрат гонките на пътя

Проблемът с пътната безопасност у нас се подценява, коментираха в Сутрешния блок на България он еър бившият вътрешен министър и експертът Красимир Костов

17.08.2015 | 12:47 Автор: Йоанна Николова

 

 

Безопасността на пътя не е отговорност само на МВР и на Пътна полиция, казаха в ефира на България он ер експертът по безопасност на движението Красимир Костов и бившият вътрешен министър Емануил Йорданов. По думите им много важна роля играе семейството, което обаче често остава в сянка, и обществото.

И двамата са категорични, че промяна в законодателството е необходима, но трябва непременно да бъде извършена от експерти.

"Като се подготвят промените, трябва да участват различни експерти - от министeрството на транспорта, на здравеопазването, на вътрешните работи, на правосъдието", препоръча Йорданов.

В последните 5 години Законът за движение по пътищата е изменян близо 20 пъти, отбеляза той. "Това е лесно обяснимо, тъй като в Народното събрание е пълно с шофьори любители, а юристите се броят пръсти", обясни Йорданов.

По думите му трябва остро да се постави въпросът за действителното налагане на наказанията.

"Има случаи, при които някой водач е натрупал глоби за няколко хиляди лева. Това означава, че държавата не си върши работата или определени чиновници", коментира Йорданов.

Красимир Костов обясни колко е трудно да се контролират гонките и колко трудно доказуеми са те.

За пример той даде мотоциклетистите, които карат бясно между колите вечер на бул. България. Полицията нито може да ги преследва, нито мотоциклетистите спират на стоп палката.

Експертът обясни, че в сегашния закон има един "мъртъв" текст, който позволява на пътните полицаи да отнемат книжката на водача, ако сметнат, че той не отговаря на физиологическите и психологическите изисквания. По думите му обаче това в момента не се прилага. Всяка една проява на агресия би могла да попадне под този текст, а след отнемането на книжката, шофьорите трябва да доказват, че са редовни, обясни Костов.

Емануил Йорданов обаче уточни, че това е трудно приложимо, тъй като психологическите изисквания са само за определени категории шофьори, в които не попадат водачите-любители, които най-често правят гонки и ПТП-та.

Според него общественият натиск не трябва да отслабва, за да може да очакваме и някакви резултати.

"В малките населени места полицаите добре знаят кои са келешите, които "пилят" гуми и биха могли да ги поставят на място, ако имат волята за това, ако имат подкрепата на преките си ръководители и от страна обещството. Това е важно, защото хората дори не искат да бъдат свидетели в повечето случаи, обясни бившият вътрешен министър.

Емануил Йорданов очерта и причините за многото жертви във войната на пътя. Той започна с лошите пътища, състоянието на колите и контролът по тяхната поддръжка.

"Знаем, че има коли у нас в движение, които са като излезли от автомобилните гробища на Западна Европа", коментира той.

Йорданов обърна внимание и към обучението на водачите. "За всеки е ясно, че когато един млад шофьор вземе книжка, той може да върти кормилото и да сменя криво-ляво скоростите, и нищо повече!", заяви той.

Трябва да се повиши и образователният ценз за получаване на шофьорска книжка, защото основното образование е много ниска квалификация, препоръча експертът.

 

fallback
fallback