Текст КОНСТАНТИН ТОМОВ*
"Зимата иде".
Тези две съвсем банални думи са достатъчни да накарат няколкостотин милиона души по цял свят да потръпнат. Лошата новина за тях е, че зимата всъщност ще дойде... чак през следващото лято, след като снимките на седмия сезон на Game of Thrones бяха отложени с няколко месеца.
Мнозина смятат този сериал, създаден от HBO по фентъзи бестселърите на Джордж Р. Р. Мартин, за най-зрелищната телевизионна продукция в историята. Книгата на рекордите на Гинес отдавна го провъзгласи за най-пиратствания за всички времена. Но истината е, че Game of Thrones е много повече от това. Тази поредица е най-яркият символ за голямата промяна, която настъпи в последните няколко години: епохата, в която телевизията засенчи киното.
ВИЖТЕ САМО КЪДЕ СА големите имена: режисьори като Скорсезе, Спийлбърг и Содърбърг, сценаристи като Соркин и Алън Бол, актьори като Кевин Спейси, Антъни Хопкинс, Матю Маконъхи, Колин Фарел все по-често работят за малкия екран. За Холивуд остават детските анимации и доходните, но плоски екранизации по комикси.
Неслучайно критиците вече говорят за Златната ера на телевизията. А Bulgaria ON AIR разговаря с човека, който има може би най-голяма заслуга за настъпването на тази златна ера: главния изпълнителен директор на HBO Ричард Плеплър. Дали наистина е дошъл краят на традиционното кино?
"Не, не очаквам упадък на традиционното кино. Но телевизията определено се превърна в място, където талантливите режисьори, автори и актьори знаят, че могат да създадат нещо стойностно", казва Плеплър, удобно кръстосал крака в една тиха зала на будапещенския Four Seasons.
"Телевизията предлага много широко платно за рисуване - предлага възможност да разказвате една история в продължение на десет часа, или тринайсет часа, в сериали или минисериали.
Ако сте творец, това е много привлекателно предложение. Телевизията вече е много важна част от културния обмен. Не само нашите програми, но и програмите на много други телевизионни мрежи вече са също толкова обсъждани, колкото най-добрите филми на Холивуд, също толкова са част от духа на времето и също толкова вълнуват въображението на хората от всякакви възрасти".
РАЗБИРА СЕ, ГОЛЯМАТА ПРОМЯНА в телевизията в никакъв случай не е дело само на една компания. Нейните корени бяха заложени от сериали на HBO като "Семейство Сопрано" и "Сексът и градът", но също и от "Западното крило" на NBC, Mad Men и Breaking Bad на AMC, от "Вътрешна сигурност" на Showtime и "Къща от карти" на Netflix.
HBO обаче бе първата голяма компания, която явно премести фокуса върху творческата част - давайки пълна свобода на своите сценаристи, режисьори и актьори. Алън Бол, носител на "Оскар" за "Американски прелести", признаваше, че след работата там средата в традиционните телевизионни канали вече му се струвала като Архипелаг Гулаг.
Заслугата за този залог върху творчеството е най-вече на Плеплър. 57-годишният мениджър обича да повтаря, че креативната култура струва повече от всяка бизнес стратегия. Тъкмо Плеплър като президент на HBO даде зелената светлина за Game of Thrones преди девет години: независимо че тази кървава история за дракони и зомбита се струваше неоправдан риск на много от съветниците му.
"От самото начало имахме такова доверие в сценаристите Дейвид Бениоф и Дан Уайз, в тяхната визия и техния ентусиазъм, че всъщност беше много по-малък риск, отколкото може би изглежда. Добавете към това и книгите на Джордж Мартин, който са толкова емблематични и с толкова ревностни почитатели. Така че този проект ни развълнува от самото начало. Щом видяхме пилотния епизод, вече знаехме, че са направили нещо много специално, и сме в играта.Така че за щастие това се оказа много добър залог за нас".
НЕ ВСИЧКИ ЗАЛОЗИ НОСЯТ същата възвръщаемост, разбира се. Дори съчетанието от Мартин Скорсезе, Терънс Уинтър, Мик Джагър и сексапилната Оливия Уайлд не успя да осигури втори сезон на сериала "Винил". "Нюзрум" на Арън Соркин направи три сезона, но така и не оправда високите очаквания, които носителят на"Оскар" бе поставил с предишната си поредица "Западното крило".
"Не, "Нюзрум" не беше разочарование", поклаща глава Плеплър.
"Мисля, че Арън Соркин постигна нещо наистина забележително с него. Той показа благородството на журналистиката, ключовата й роля за целостта и жизнеността на демокрацията.
Добавете и изключителните роли на Емили Мортимър и Джеф Даниълс. Изобщо "Нюзрум" бе отлична илюстрация как HBO прави онова, което само HBO може да направи. Не е необходимо всеки сериал да продължава по четири или пет сезона, това не е причина да сме разочаровани. Аз се гордея много с това шоу и винаги съм се гордял".
Гордост или не, проблемът е, че всяко успешно шоу вдига още повече летвата за следващото, а феномен като Game of Thrones изглежда направо невъзможен за надскачане. Плеплър обаче не се притеснява. "Ние винаги сме поставяли летвата високо. Историята ни е пълна с примери. Хората питаха същото, когато приключи "Семейство Сопрано", и когато приключи "Сексът и Градът". Кое ще е следващото голямо нещо? Истината е, че и ние не знаем откъде ще дойде то. Ключът е да създадем условия за таланта, да подготвим платното и боите, така че креативните хора да могат да творят. Тъкмо това е есенцията на творческата култура на HBO. Всеки петък при нас има хиляди нови идеи, за които не сме и подозирали предишния понеделник".
БИЗНЕС МОДЕЛЪТ НА HBO е да създава пристрастени, обича да казва Ричард Плеплър. Но има ли естествени граници за разрастването на компанията, преди всички да сме пуснали корени пред телевизорите си? "В момента HBO присъства само в една трета от американските домове. Има още две трети домакинства, където ни няма. И още 550 милиона свързани с интернет домове по света, от които присъстваме само в малък процент. Така че има още много хора, които да пристрастим".
Другата знакова специфика на HBO e, че прави приходите си от абонаменти, а не от реклама. Не е ли изкушаващо понякога да се промени това? "Не, ни най-малко", категоричен е Плеплър.
"Моделът с абонаментите се оказа фантастичен за нас - той освобождава творците, които работят за компанията, и то не само от гледна точка на съдържанието, което създават, но и от гледна точка на формата. Не им се налага да пишат и режисират, мислейки как на всеки 12 минути трябва да направят пауза.
Могат да начертаят архитектурата на сюжетната линия в един непрекъснат половин час, цял час, дори десет часа. Това винаги е работело много добре за нас и ще продължим да го правим".
УСПЕХЪТ НА ТОЗИ МОДЕЛ ОБАЧЕ обаче непрекъснато ражда нови конкуренти. Някога HBO се състезаваше най-вече с традиционните телевизионни мрежи и с кабелни съперници като Showtime. Но днес към същите клиенти посягат интернет базирани платформи като Netflix, Hulu, Amazon, дори вече и YouTube. Netflix, започнала някога с разпращането на DVD по пощата, не само започна да създава собствено съдържание от ранга на "Къща от карти", но и за броени години натрупа 83 милиона абонати по цял свят. HBO все още има почти двойно повече, но очевидно трябваше да предприеме по-активни мерки, за да запази предимството си. Отговорът на Плеплър дойде преди година със старта на HBO Now - платформа за онлайн дистрибуция, при която можете да гледате продукцията на компанията, без да сте абонат на кабелна телевизия. Това на практика елиминира ролята на кабелните оператори като посредници - деликатен момент, защото тъкмо от тези оператори все още идва лъвският пай от приходите на HBO. Но според Плеплър всъщност никой не губи от новата платформа. "Важно е да помним, че тъкмо кабелните оператори доставят и интернета по домовете на хората. Ние работим с нашите кабелни партньори, за да предлагаме HBO Now в домовете, които имат само интернет, без кабелна телевизия. Така те споделят част от приходите си с нас, а клиентите им получават добавената стойност на HBO с всичко, което върви с нея: четири големи холивудски студии, библиотека с над три хиляди часа предавания и филми, с огромен жанров и тематичен обхват. Мисля, че това прави интернет-доставчиците още по-ценни за клиентите си".
ЕВРОПЕЙСКИЯТ БИЗНЕС НА HBO расте с бързи темпове, но все още е далеч от доминацията на компанията в Северна Америка. Ричард Плеплър обаче смята, че Европа предлага други предимства, най-вече чрез директното разпространение на съдържание, които привлича нови, по-млади клиенти. "Проекциите за ръста ни в Европа са много динамични и колкото повече правим оригинално локално съдържание, което резонира с местната публика, толкова повече ще нарастват тези възможности". Местното съдържание не само се възприема по-лесно, но и често е по-ефективно от гледна точка на разходите:
"В края на краищата количеството пари, което харчиш, не е директно свързано с това дали шоуто ще резонира с конкретната публика".
ЦИТИРАМЕ ЕДНО ИЗКАЗВАНЕ НА ДЖЕФ БЮКС, бившия шеф на HBO и понастоящем президент на компанията-майка Time Warner, според когото Плеплър още преди години е предначертал развитието на телевизионната индустрия, предсказал е появата на Netflix и също на смартфона. Плеплър се усмихва: "Познавайки добре Джеф, мисля, че просто се е занасял. Онова, което според мен е имал предвид, е, че HBO много интелигентно управлява еволюцията на бизнеса си. Ние действително предвидихме бума на домашния широколентов интернет в САЩ и по света. Още преди това знаехме, че искаме да създадем своя самостоятелна стрийминг услуга. Знаехме, че искаме да създадем бази от талант по цял свят, за да разширяваме възможностите си за директно разпространение на съдържание. Гордея се, че и творческите, и инженерните ни екипи се оказа напълно подготвени за тази задача".
ДНЕС РИЧАРД ПЛЕПЛЪР Е сред най-влиятелните имена в шоубизнеса и често го спрягат за наследник на Бюкс в Time Warner (възможност, която той самият категорично отхвърля - "HBO e работа за цял живот"). Но всъщност кариерата на този енергичен човек е можела да тръгне по съвсем друг път - на младини е бил сътрудник в сената и до днес си остава, по собствения му израз, "политически маниак". На прословутите вечери в нюйоркския му дом присъстват хора като дългогодишния сенатор Кристофър Дод или бившия израелски президент Шимон Перес. Какво го е тласнало от политиката към развлекателния бизнес? "Знаете ли, винаги съм харесвал идеята, че популярната култура ти дава възможност не само да развличаш обществото, но и също да го информираш, да налагаш идеи... Според мен доста голяма част от работата ни е тъкмо в тази посока - от минисериалите за Втората световна война или за Джон Адамс, до хилядите документални филми, на всякакви теми от бедността в Америка до гражданските права. Съвсем наскоро завършихме два публицистични филма за изслушването на Анита Хил и за борбата за граждански права по времето на Линдън Джонсън. Истинска привилегия е да можеш да играеш малка роля в изкарването на тези истории наяве. Щастлив съм, че попаднах на място, което позволява не само да се грижа за бизнеса, но и да допринасям за разказването на истории, които информират, просвещават и биха могли да издържат проверката на времето".
ПИТАМЕ ГО, КАТО ПОТОМСТВЕН ДЕМОКРАТ и "политически маниак", дали развитието на събитията по света напоследък го притеснява.
"Притеснен съм не толкова заради отделни индивиди, притеснен съм най-вече от първосигналните, емоционални реакции на сложни въпроси, което отваря пътя на демагогията и не служи на никакви добри цели",
отговаря Плеплър. "Много важно е да гледаме в историята, да проверяваме какво се случвало, когато чувствата са заставали на пътя на разумната преценка. И също да си припомняме, че сме в един глобализиран свят, в който нещата, които наистина имат значение, са растежът на икономиката, възможността да се увеличават доходите на хората, подобряването на здравеопазването, борбата с промените в климата... Много е важно да отстъпим крачка назад и да погледнем на тези въпроси с внимание, вместо да реагираме емоционално на неща, които, нека бъдем честни, не могат да се решат само с голи думи и лозунги".
---
* Статията е отпечатана в Bulgaria ON AIR THE INFLIGHT MAGAZINE, брой 73 / 2016