Най-великите композитори в киното

От Ханс Цимер до Енио Мориконе: 10 души, които доказаха, че музиката е по-изразителна от диалога

06.07.2020 | 12:05 Редактор:
Най-великите композитори в киното
Най-великите композитори в киното

В навечерието на 88-ите награди "Оскар" през 2016 голямата интрига бе дали Академията за филмови изкуства и науки в Холивуд най-сетне ще поправи една от най-големите си несправедливости.

Но не ставаше дума за прословутия първи "Оскар" на Леонардо ди Каприо. А за шестия на Джон Уилямс.
  

Кадър от "Индиана Джоунс". Тананикате ли си вече мелодията?

ЩЕ ПОПИТАТЕ ЗАЩО смятаме за пренебегнат човек, който е печелил пет пъти най-престижната награда в киното и е бил номиниран за нея общо 52 пъти - повече от всеки друг в историята, с изключение на самия Уолт Дисни. И в добавка към това има 4 Златни глобуса, 3 "Еми", 7 Британски филмови награди и 25 награди "Грами".

Но истината е, че приносът на Уилямс далеч надхвърля тези отличия. Той е единият от двамата души, които в последния половин век окончателно превърнаха филмовата музика във висша форма на изкуството. По някаква странна ирония другият му беше пряк конкурент за "Оскар"-а - Енио Мориконе. Италианецът не бе печелил наградата дори веднъж, ако не смятаме връчената му през 2007 почетна статуетка за цялостно творчество. През 2016 академията поправи поне тази неправда, като го отличи за The Hateful Eight.


Енио Мориконе

ФИЛМОВАТА МУЗИКА Е ДАЛЕЧ по-младо явление от самите филми. В епохата на нямото кино лентите се озвучавали в салоните от живи пианисти, за чието улеснение студиата подготвяли специални сборници с фонова музика - с раздели като "Първа целувка", "Преследване" и "Нощни ужаси". Пианистите сами преценявали кое е подходящо за конкретната лента.

С навлизането на звука започнали да записват музиката едновременно с репликите - оркестърът бил на самата снимачна площадка (и здравата изнервял актьорите). Но технологиите бързо напреднали и през 1933 Макс Щайнер създал за "Кинг Конг" първия съвременен саундтрак - специално композиран да следва и подчертава сюжетната линия и въвеждащ неща като лайтмотивите. Щайнер, останал в историята и с музиката към "Отнесени от вихъра", "Казабланка" и "Съкровището от Сиера Мадре", е първият голям изцяло филмов композитор (в епоха, в която дори гении като Шостакович и Прокофиев започват да работят за киното). Вторият несъмнено е Бърнард Хърман, дългогодишният партньор на Алфред Хичкок ("Хичкок прави само 60% от филма, аз трябва да го завършвам вместо него", казваше той).


Джон Уилямс

НО ЧАК С ИДВАНЕТО НА СЛЕДВАЩОТО ПОКОЛЕНИЕ, водено от Уилямс и Мориконе, филмовата музика надмогна ролята на патерица за сюжетното действие и се превърна в нещо, което можете да слушате, и без да гледате лентата. Макар че най-вероятно ще си я представяте, особено ако става дума за емблематичен саундтрак като този на "Индиана Джоунс", "Извън Африка" или "Имало едно време на Запад".

Големият въпрос сега е дали този златен век на музиката в киното не е на път да отмине със своите създатели. Уилямс е на 88, Мориконе почина на 91. Технологиите и нарастващата жажда за печалба промениха самото отношение към музиката в Холивуд - повечето студиа предпочитат да пестят и заместват музикантите със синтезатори.

НАЙ-ВЛИЯТЕЛНИЯТ КОМПОЗИТОР ДНЕС е Ханс Цимер ("Гладиатор", "Карибски пирати", "Черният рицар"), който държи специален високотехнологичен офис с 15 помощник-композитори и който навремето каза за себе си: "Не съм добър изпълнител, но съм добър програмист". Критиците му смятат, че Цимер е превърнал композирането във фабрично дело и не създава запомнящи се мелодии; почитателите му се възхищават на продуктивността му и на факта, че музиката му подчертава действието, вместо да го засенчва. Впрочем Енио Мориконе смяташе, че последното може би става все по-търсено: "Има някои режисьори, които всъщност се боят музиката да не е твърде успешна. Те смятат, че тогава публиката и критиците ще отдадат успеха на филма на саундтрака".

Дали наистина идва краят на паметните мелодии в киното? Може би просто ставаме жертва на обичайния страх от бъдещето и от промените. Но се сетихме за един анекдотичен случай от партньорството на Джон Уилямс със Стивън Спийлбърг по "Списъкът на Шиндлер", разказан от композитора пред ВВС. Когато за пръв път изгледал готовия филм, Уилямс толкова се разчувствал, че му казал: "Стивън, трябва ти по-добър композитор от мен за този филм". А Спийлбърг отговорил: "Знам, но те всички са мъртви".

10 ОТ НАЙ-ЗАБЕЛЕЖИТЕЛНИТЕ КОМПОЗИТОРИ В КИНОТО

ДЖЕЙМС ХОРНЪР (1953-2015). Преди да загине нелепо в самолетна катастрофа преди пет години, Хорнър ни остави музиката към няколко от най-касовите филми в историята, включително "Аватар", Смело сърце" и "Титаник".

Работил е с Жан-Жак Ано ("Името на розата" и "Враг пред портите") и особено с Рон Хауърд ("Уилоу", "Аполо 13", "Откуп", "Красив ум").

Какво да чуете: For the Love of the Princess (Braveheart); Zorro's theme (The Mask of Zorro); Main title (Aliens)

ХАНС ЦИМЕР (1957). Най-търсеният и скъпоплатен композитор в Холивуд е роден във Франкфурт, но отраснал в Лондон. Първият му голям успех в Холивуд е като продуцент на музиката към "Последният император" на Бертолучи. Негови композиции съставят саундтрака на "Рейнман", "Да караш мис Дейзи" и анимационния "Цар Лъв", който му носи единствения му до момента "Оскар". Цимер пише музиката към някои от най-касовите филми в последните години - трилогията на Кристофър Нолан за Батман (съвместно с Дж. Нютън Хауърд),  "Карибски пирати", "Гладиатор", "Пърл Харбър", "Последният самурай" и "Интерстелар".

Какво да чуете: Time (Inception), Injection (Mission Impossible 2); King of Pride Rock (Lion King); The Gladiator Who Defied an Emperor

АЛЪН СИЛВЕСТРИ (1950). Ако Джон Уилямс е любимият композитор на Спийлбърг, то Силвестри е също толкова незаменим за Робърт Земекис. Партньорството им се простира в три десетилетия и общо 15 филма, включително "Завръщане в бъдещето", "Корабокрушенецът", "Полярен експрес", "Контакт" и, разбира се, "Форест Гъмп", който донесе на Силвестри една от двете му номинации за "Оскар". Негова е и музиката към "Хищникът", "Бодигардът", "Сърдити старчета" и римейка на телевизионната поредица "Космос", за която получи две награди "Еми".

Какво да чуете: Forrest Gump Main theme; Back to the Future theme; Main title (Cosmos: A Spacetime Odyssey)

ВАНГЕЛИС (1943). Строго погледнато, Евангелос Папатанасиу не е чисто филмов композитор. Но дори и само саундтракът му към "Огнените колесници" от 1981 е достатъчен за място в тази класация (както и за "Оскар"). Освен това гръцкият композитор създаде паметна музика за "Беглец по острието", а също и за отдавна забравения като филм, но любим като албум "1492: Завладяването на Рая". Негова бе и музиката към емблематичната телевизионна поредица "Космос" на Карл Сейгън.

Какво да чуете: Titles (Chariots of Fire); Conquest of Paradise (1492); End Titles (Blade Runner); Theme from Antarctica

ДЖЕРИ ГОЛДСМИТ (1929-2004). Един от най-продуктивните композитори в Холивуд, Голдсмит работи неуморно от 1954 до смъртта си и остави няколкостотин саундтрака, включително за "Китайски квартал", "Пришълецът", "Патън", Поверително от Л.А.", "Стар трек", "Планетата на маймуните", "Първичен инстинкт". Получи 18 номинации за "Оскар" и спечели веднъж - за "Поличбата" през 1976.

Какво да чуете: Legend theme (Legend), First Flight (Night Crossing), Theme from Papillon

ТОМАС НЮМАН (1955). Второ поколение филмов композитор, Томас е син на носителя на 9 "Оскара" Алфред Нюман, но отдавна вече е излязъл от сянката на баща си. Музиката към "Усещане за жена" и "Малки жени" му донесе световна известност; "Изкуплението Шоушенк", "Американски прелести", "Народът срещу Лари Флинт", "Ерин Брокович" и "Да откриеш Немо" я затвърдиха. Единственото, което му липсва, е заветният "Оскар" - първите 15 номинации не му донесоха наградата, което го изравнява с друг композитор - Алекс Норт, като рекордьор за най-много номинации без спечелена статуетка.

Какво да чуете: Brooks Was Here (Shawshank Redemption); Any Other Name (American Beauty); Whisper of a Thrill (Meet Joe Black).

НИНО РОТА (1911-1979). Няма човек, който да не го знае покрай музиката към "Кръстникът" на Копола (донесла му и "Оскар"). Но преди това Рота бе съществена част от невероятния възход на италианското кино през 50-те и 60-те, с огромен принос за шедьоврите на Лукино Висконти и Федерико Фелини. Дете-чудо, което композира първата си оратория едва на 11 години, Нино Рота бе протеже на Тосканини и приятел на Стравински, преди да се посвети на киното и да напише музиката за 171 филма.

Какво да чуете: Аmarcord theme; Love theme (The Godfather); La Dolce Vita; Canzone Arrabiata (D'Amore E D'Anarchia)

ДЖОН БАРИ (1933-2011). Покойният английски композитор си спечели световна слава с музиката към 11 от филмите за Джеймс Бонд, а също и към "Среднощен каубой" (макар по недоглеждане името му да бе пропуснато в надписите на филма). Музиката и едноименната песен към Born Free (1966) му донесоха първите му два "Оскара". По-късно Бари спечели наградата на Академията още три пъти - за "Лъвът през зимата", "Извън Африка" на Сидни Полак и "Танцуващият с вълци". Още два пъти бе номиниран - за "Мария Шотландска" през 1971 и за "Чаплин" на Ричард Атънбъро през 1992.

Какво да чуете: Theme from the Midnight Cowboy; The John Dunbar theme (Dances with Wolves); You Only Live Twice (James Bond); Out of Africa theme

ЕНИО МОРИКОНЕ (1928-2020). Кариерата му продължи цели 67 години и включва повече от 500 филма - от емблематичните уестърни като "Добрият, лошият и злият" и "Едно време на Запад", през телевизионни сериали ("Октопод"), до шедьоври като "Имало едно време в Америка" на Серджо Леоне, "Мисията" на Ролан Жофе, "Недосегаемите" на Брайън де Палма и "Ново кино Парадизо" на Джузепе Торнаторе. Работил е с Фелини, Бертолучи, Дзефирели и Роман Полански. Носител на "Оскар" за цялостно творчество, на "Оскар" за The Hateful Eight, на 3 награди "Грами", 5 награди BAFTA и 3 "Златен глобус".

"В историята на музиката има само шепа композитори, които можете да разхознаете само от две-три изсвирукани ноти", писа за него The Hollywood Reporter, а най-големия комплимент му направи самият Серджо Леоне: "Музиката е по-изразителна от диалога".

Какво да чуете: Chi Mai; The Good, The Bad and The Ugly; Gabriel's Oboe (The Mission), Cinema Paradiso, Debora's Theme (Once Upon a Time in America)

 

  
ДЖОН УИЛЯМС
(1932). Няма начин детството ви да не е белязано от неговата музика - независимо от кое поколение сте.

Сред легендарните му приноси към киното са "Междузвездни войни", "Индиана Джоунс", "Хари Потър", "Списъкът на Шиндлер", "Джурасик парк", "Супермен", "Извънземното", "Вещиците от Ийстуик", "Роден на 4 юли", "JFK", "Седем години в Тибет", "Турист по неволя"... 52 пъти е номиниран за "Оскар", а Американският филмов институт обяви "Междузвездни войни" за най-добрия саундтрак в историята.

Уилямс е син на музикант от радиооркестъра на CBS; неговият по-голям син Джоузеф Уилямс е вокалист на рок-групата Toto.

Работил е с колоси като Оливър Стоун, Сидни Полак, Джордж Лукас и Лорънс Касдан, но най-известно е партньорството му със Стивън Спийлбърг. Уилямс пише музиката  към 28 от 34-те филма на Спийлбърг. Съвместната им работа започва с "Челюсти" - макар че, когато за пръв път чул каква водеща тема предлага Уилямс, Спийлбърг избухнал в смях и казал: "Е, това няма да стане". По-късно този саундтрак донесе на композитора първия му "Оскар". За "Близки срещи от третия вид" Уилямс трябвало да напише 300 варианта на съставеното от пет ноти приветствие на извънземните, преди режисьорът да го одобри. Но композиторът и до днес твърди, че "Стивън е изключително топъл, мил човек".

Какво да чуете: Theme from Schindler's List; Imperial March (Star Wars); The Raiders March (Indiana Jones), Theme from Sabrina; Remembering Carolyn (Presumed Innocent); Hedwig's Theme (Harry Potter).
 


---

* Оригиналната статия е отпечатана в Bulgaria ON AIR THE INFLIGHT MAGAZINE, брой 67