Текст КАЛИН АНГЕЛОВ
Най-доброто описание на тази игра принадлежи на американски карикатурист. Той я нарича "идеалният начин да развалите едно приятелство". Около шарената й игрална дъска вероятно са се разразили повече семейни свади, отколкото където и да било другаде. Експертите от развлекателния бизнес я критикуват, че понякога отнема досадно дълги часове. Икономистите се присмиват на твърденията, че учела децата на важни уроци за реалната икономика. Да не говорим, че тя продължава да разчита основно на картон, хартия и метални фигурки в епохата на таблетите и 3D-анимациите.
НО НИЩО ОТ ТОВА НЕ ПРЕЧИ на "Монополи" да е най-популярната съвременна настолна игра, с над 750 милиона продадени копия и с безброй имитации. А през този месец издателите й от Hasbro се подготвят да отпразнуват 80-ия й рожден ден. Независимо, че играта е на много повече от 80.
Според налаганата в продължение на десетилетия официална история "Монополи" (Monopoly) се появява за пръв път на пазара през февруари 1935. За неин създател е сочен Чарлз Дароу, фалирал търговец на парни котли, който измисля игралната дъска в приблизително познатия ни вид, и после продава идеята си на производителя на играчки Parker Brothers (откупен по-късно от Hasbro).
Едва през 70-те години, покрай един шумен съдебен процес, се разбра, че това не е цялата история. Въпросният процес бе заведен от Hasbro срещу професора по икономика Ралф Анспах, създател на алтернативна игра с името Anty-Monopoly.
АНСПАХ, ЕМИГРАНТ ОТ ЧЕХОСЛОВАКИЯ, измислил забавление с точно противоположните правила, за да илюстрира на малкия си син вредата от петролните монополи (актуална тема покрай Арабската криза през 1973). После решил да пробва идеята си на пазара и доста се учудил, когато още в първата година от играта били продадени 200 000 бройки. Още по-голямо (и по-неприятно) било учудването му, когато от Hasbro го дали под съд за злоупотреба със запазената им марка. За да се защити, професорът се заел да изрови действителната история на играта и да докаже, че Hasbro няма права над идеята.
Оригинална дъска за "Монополи", ръчно изработена от Дароу, която наскоро бе продадена на търг за шестцифрена сума
Според неговата версия, която днес се приема от всички, оригиналната идея зад "Монополи" се е родила още през 1904 в главата на една квакерка от Пенсилвания, на име Елизабет Маджий. Жената била запалена последователка на икономиста Хенри Джордж, който проповядвал обща собственост върху земята. За да илюстрира колко вредно е земята да е ръцете на алчни частни монополисти, Маджий измислила така наречената Landlord's Game (Играта на земевладелците). От ръка на ръка играта взела да става популярна. През 1924 самата Елизабет отишла да предложи патента на Parker Brothers, но от компанията я върнали с мотива, че ирата е твърде суха и образователна (ако се вярва на историка Фил Орбанис, един от шефовете на фирмата й казал, че предпочита по-скоро да му вадят зъб, отколкото да играе на това нещо).
ДЕСЕТ ГОДИНИ ПО-КЪСНО И ЧАРЛЗ ДАРОУ почукал на вратата на Parker, вече с една доста опростена своя версия. Но и той бил върнат. От компанията му обяснили, че играта има три фатални недостатъка: тя е твърде дълга, твърде сложна за деца и освен това игралната дъска няма начало и край, вместо това безкрайно се въртиш в кръг – твърде новаторска концепция за онова време.
Дароу обаче не се отказал. Започнал да рисува игралното поле върху парчета мушама и да ги продава в един универсален магазин във Филаделфия. Разграбвали се като топъл хляб - в разгара на Голямата депресия това била не само достъпна, но и много актуална игра. Не след дълго от Parker Brothers осъзнали грешката си и сами потърсили Дароу.
След това историята на "Монополи" е на непрекъснат възход. За броени години играта става толкова неотделима част от живота, че ражда нови универсални идиоми в английския език (примерно "Излизаш безплатно от затвора"). През 1941 британското военно разузнаване я ползва, за да доставя нелегално пари и материали на пленените от германците свои офицери. Като коледни подаръци за тях се изпращат специални издания на "Монополи", в които тайно са подпъхнати топографски карти и истинска валута, целящи да улеснят евентуално бягство.
Игралната дъска на "Монополи", използвана като символ на недъзите на съвременния капитализъм по време на протеста "Окупирай Лондон"
ЧУДИТЕ СЕ КАКВО СЕ Е СЛУЧИЛО със споменатата съдебна битка между Hasbro и Ралф Анспах? Първоналачната победа е за компанията, която осъжда Анспах и изземва 37 000 непродадени копия от играта му. Но апелативният съд отхвърля тази присъда и постановява, че правата на Hasbro върху марката са производни и не оправдават подобни искове. В крайна сметка двете страни се споразумяват и сега Анспах продава своята игра с лиценз от Hasbro.
Много други имитации на "Монополи" обаче си се разпространяват безнаказано – има версии за фенове на "Кока-Кола", за любители на природата, за гейове, за почитатели на автомобилните серии NASCAR, за военнослужещи... Можете да си купите дори "Коктейлополи", където вместо в затвора отиваш на квадрата "Махмурлук".
Впрочем имитаторите не са най-голямата грижа на Hasbro. Доста повече ги притесняват новите технологии. Продажбите на компанията паднаха с 4% през 2010 (годината, в която iPad се появи на пазара) и с цели 10% през 2011. Изглеждаше, че дигиталната ера ще е фатална за картотените настолни игри. Но после продажбите отново тръгнаха нагоре – с плахите 2% през 2012 и с цели 10% през 2013. Главната причина е, че производителите им също започнаха да се възползват от предимствата на дигиталността.
В СЛУЧАЯ С "МОНОПОЛИ" НАПРИМЕР Hasbro здравата настъпи в социалните мрежи. Докато играта бе собственост на Parker, отношението на компанията бе като на типичен книгоиздател – ние го отпечатваме, пакетираме и закарваме в магазина, а вие си го купувате. Hasbro значително разчупи концепцията. Днес потребителите имат съществена роля в някои от решенията. Примерно анкети във Facebook определят кои фигурки да се пенсионират и какви нови да се поставят на тяхно място - миналата година ютията, оцеляла над 7 десетилетия, бе низвергната и заменена с котка. Онлайн допитване ще реши и каква промяна да настъпи в правилата (предложенията варират от получаване на пари при попадане на "Безплатен паркинг" до неограничено право за строеж на къщи и хотели, независимо зали притежавате цял квартал).
Авторитетното списание The Economist също направи допитване до читателите си какви промени да се направят, за да заприлича "Монополи" повече на реалния живот. Някои от идеите наистина могат да ви накарат да се замислите: например банката да бъде "спасявана" от по-заможните играчи, ако е застрашена от фалит; цените на имотите да се увеличават с 25% при всяко завъртане около дъската; и накрая някои играчи по начало да получават повече пари от останалите, и право да строят по-рано. Което вече си е точно като в реалния живот.
6 НЕЩА, КОИТО НЕ ЗНАЕТЕ ЗА "МОНОПОЛИ"
РИДЛИ СКОТ трябваше да заснеме игрален филм, основан върху сюжета на "Монополи", през 2008. В последствие обаче студиото Universal се отказа от проекта. В момента той се разглежда от друго студио, а Скот вероятно ще е в екипа като продуцент.
СВЕТОВНО ПЪРВЕНСТВО по "Монополи" се организира на всеки пет години от Hasbro. Последното издание в Лас Вегас бе излъчено пряко от ESPN. Победителят прибра 20 580 долара – точно колкото има в банката в началото на всяка игра.
2 000 000 долара струва най-скъпата игрална дъска за "Монополи", създадена от бижутера Сидни Мобел в чест на 50-ата годишнина на играта през 1985. Фигурките в нея са от 23-каратово злато, а къщите и хотелите са украсени с рубини и сапфири. Neiman Marcus пък предлага своя версия, изработена изцяло от шоколад.
45 ДНИ Е РЕКОРДЪТ на "Гинес" за най-продължителна непрекъсната игра на "Монополи" под вода. Има също рекорди за най-дълга игра на дърво (12 дни) и в асансьор (16 дни).
НАЙ-ГОЛЯМАТА игрална дъска е в Сан Хосе. Зарчетата са с размера на телевизори, а затворът е отделна постройка, при попадане в която играчите са задължени да обличат затворнически пижами.
BOARDWALK, който носи името на крайбрежната алея в Атлантик сити, е най-скъпият имот в оригиналния "Монополи". В английската версия най-скъп е Mayfair, във френската – Rue de la Paix. В българския вариант най-скъпият имот е бул. "Витоша", а най-евтиният – "Мария Луиза".
---
* Текстът е публикуван в Bulgaria On Air THE INFLIGHT MAGAZINE, брой 55 / 2015
преди 3 години