Икономически сектори като строителството обикновено работят с около 5% нетен марж на печалба. Хотелиерите си докарват към 8%, автомобилната индустрия - около 10%. Тютюневите компании могат да стигнат 40 на сто. При Apple, една от компаниите с най-голяма вещина в надуването на "добавената стойност", маржът е 60%. Но всички тези икономически субекти са същински улични просяци в сравнение с организациите, които извършват така наречените PCR (polymerase chain reaction) тестове за коронавирус. Има немалко основания да смятаме, че тази дейност, толкова ключова за живота ни в последните година и половина, всъщност носи доходност, напълно сравнима с тази на хероина и кокаина.
БЪЛГАРСКИТЕ ГРАЖДАНИ, КОИТО ИСКАТ ПО СВОЯ ВОЛЯ да си направят тест - примерно за да пътуват или, в някои случаи, за да ги допусне работодателят им в офиса - плащаха около 120 лева - макар че в последните месеци се появиха оферти и за 100, и даже под 100 лева. На пръв поглед това е съвсем добра цена на фона на тези във Великобритания, САЩ или Малта. Но започва да изглежда шокираща, ако се поровим малко в себестойността на процедурата.
Всъщност не е съвсем вярно, че никой не задава въпроса за себестойността. В една държава националните медии го сториха още миналата есен - и в резултат днес цената на тестовете там е десетина пъти по-ниска от средната в световен мащаб. Тази държава е Индия.
След няколко телевизионни репортажа през миналия ноември Аджай Агравал, адвокат по защита на човешките права, внесе петиция до Върховния съд на Индия с настояване да се въведе таван от 400 рупии (4.6 евро) за извършен PCR тест. Според него цената на самия тест била средно 175 рупии, а още 25 били разходите на лабораториите. Таван от 400 рупии би дал на лабораториите 100% печалба "вместо 1600% печалба, каквато правят сега", подчерта Агравал.
До въвеждането на такъв таван не се стигна, но повечето индийски щати фиксираха максимална цена между 500 и 1500 рупии - от 5.70 до 17 евро. Щатските власти мотивираха решенията си с факта, че цената на комплектите за вземане на тестове е паднала значително от началото на пандемията насам.
Разбира се, цената на комплекта за PCR далеч не изчерпва всички разходи на лабораторията по провееждането на изследването. Необходими са и други консумативи - и за самия тест, и за дезинфекция. Трябва да се калкулират разходите за енергия, за труд и допълнителна мотивация на претоварените с работа служители. И, разбира се, трябва да остане печалба и за самата лаборатория, защото тя, естествено, не е благотворителна организация. Въпросът е само дали тази печалба е в рамките на обичайното за легален бизнес, или гони нормите в наркотрафика и нелегалната търговия с оръжие.
НЕОЧАКВАНО МНЕНИЕ В ПОЛЗА НА ВТОРАТА ХИПОТЕЗА изказа тази пролет проф. Тодор Кантарджиев - тогавашният шеф на Националния център по заразни и паразитни болести, който за кратко се сдоби със статут на реалити звезда покрай участието си в Националния оперативен щаб за борба с пандемията. "Цената на тестовете с реактивите и труда трябва да е 20-30 лева, но тя е много по-висока заради голямото търсене. Така се получава, когато медицината е бизнес, или казано на немски - гешефт", заяви Кантарджиев пред БНТ. Никой не се сети да попита професора защо тогава ръководеният от него център, издържан от държавата, упорито таксуваше вземането на PCR тест по 130 лева - доста над цените дори на частните лаборатории. Впрочем за отбелязване е, че НЦЗПБ прави най-различни други тестове по метода Real-Time PCR - примерно за респираторно-синцитиален вирус (RSV), метапневмовирус, аденовируси, бокавируси и така нататък. Цената е средно по 41 лева на тест. Технологията е до голяма степен идентична.
ОЩЕ ПО-ГОЛЯМО ОТКРОВЕНИЕ ОБАЧЕ Е едно бразилско проучване на учени от Федералния университет на Рио Гранде ду Сул, озаглавено Costs of genetic testing, и публикувано в списание Genetics and Molecular Biology от юли 2015. Самото изследване е проведено през 2012 и сравнява пълните разходи по провеждането на PCR и други типове тестове. В случая става дума за PCR за други патогени, не за Covid-19, но няма никаква съществена разлика в консумативите и вложения труд.
Проучването е много детайлно и включва като лабораторни консумативи, така и труда на лаборантите, разходи за електричество, вода и телефон, и даже непреки разходи като поддръжка на сградата, почистване, охрана и киберзащита. Не включва единствено цената на самия комплект за PCR. Заключението: при калкулация за 40 проведени PCR теста пълната себестойност на един от тях излиза... 1.58 щатски долара (1.35 eвро по днешния курс).
Разбира се, трябва да се направят няколко уточнения. Цитираните разходи са по цените от 2012, а междувременно инфлацията ги повиши. Разходите за труд също са се променили, а и в някои страни са по-високи от тези в Бразилия (по данни за 2020 например средната почасова надница там е 7.8 евро, докато в България е 9.7 евро). Авторите изрично отбелязват, че част от използваните реактиви са освободени от мита като стоки с научно предназначение. И освен това подчертават, че разбивката е при пълно натоварване на лабораторията. При 30% натоварване цената за PCR тест се увеличава със 180%, пресмятат те.
ЕДИН ПОГЛЕД КЪМ СТАТИСТИКАТА ни подсказва и за какви точно печалби става дума. В България до средата на август са проведени 3 903 521 PCR теста. Ако приемем, че почтената им стойност би била около 25 евро, а реално платената е средно 50 евро, това прави разлика от 97.6 милиона евро (към декември числата са вече съответно 7 349 619 милиона направени теста и 184 млн. евро, б. ред.). В световен мащаб направените тестове са 3.17 милиарда, а надписаната свръхпечалба на лабораториите е 79 милиарда евро - с десетина процента над Брутния вътрешен продукт на България. На този фон мълчанието на правителства и международни организации е, меко казано, необяснимо. Европейският съюз и повечето държави в него сметнаха Covid-19 за достатъчно драматична заплаха, за да нарушат основни, конституционни човешки права, и да наложат ограничителни мерки без аналог в новата история. Но явно не за чак толкова голяма заплаха, че да нарушат правото на безконтролна печалба.
* Статията е публикувана в брой 132 на Bulgaria ON AIR THЕ INFLIGHT MAGAZINE